چکیده:
در ادبیات مربوط به رفتارهای مصرفی، عوامل محیطی از قبیل خانواده و فرهنگ مصرفی و عوامل درونی از قبیل باورها و اعتقادات بر سبک زندگی و رفتار مصرفکننده اثرگذار است. در نظام مبتنیبر مبانی اسلامی، تحلیل رفتار مصرفی خانواده و عقلانیت حاکم بر آن فراتر از رفتار مصرفی مبتنیبر عقلانیت ابزاری در نظام غرب است. بنابراین تشکیل نهاد خانواده براساس مبانی اخلاقی اسلام یکی از بسترها و کانونهای نهادی در اجتماع برای حرکت بهسمت تعالی انسانی است که از طریق نهادینهسازی صفتهای اخلاقی مثبت از قبیل نوعدوستی، صبر و ایثار بهدنبال ترسیم انسان اقتصادی در هر سه بعد مادی، اُخروی و معنوی میپردازد. بر این اساس، نهادینه شدن نوعدوستی، صبر و ایثار میتواند از طریق کاهش نرخ رجحان زمانی مثبت منجر به افزایش رفاه اجتماعی شود. نتایج حاصلشده در چارچوب الگوی تعادل عمومی بیانگر این است که گسترش نهاد خانواده مبتنیبر مبانی اخلاقی، از طریق تعدیل نرخ رجحان زمانی مثبت باعث افزایش ذخیره سرمایه سرانه، تولید سرانه، مصرف سرانه و درنهایت افزایش رفاه خانوار در وضعیت پایا میشود.
In the literature on consumer behavior, environmental factors such as family
and culture of consumer and internal factors such as beliefs and convictions
influence on lifestyle and consumer behavior. The system that is based on
Islamic principles, analyzing the consumer behavior of family and rationality
governing it, beyond consumer behavior based on instrumental rationality in
the West. Therefore, the formation of the family based on foundations of
Islamic ethics is one of the platforms and centers for institutional in society
towards human excellence, that through institutionalization of positive moral
attributes such as altruism, patience and dedication to drawing economic
man in all three dimensions, material, spiritual and otherworldly.
Accordingly, the institutionalization of altruism, patience and dedication
through reducing positive time preference rate can lead to increased social
welfare. In the framework of general equilibrium model, results show that
expanding the family institution based on ethical grounds, through
adjustment of positive time preference rate increase capital per capita, GDP
per capita, consumption per capita and ultimately increase household welfare
in the steady state.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصلشده در چارچوب الگوی تعادل عمومی بیانگر این است که گسترش نهاد خانواده مبتنیبر مبانی اخلاقی، از طریق تعدیل نرخ رجحان زمانی مثبت باعث افزایش ذخیره سرمایه سرانه، تولید سرانه، مصرف سرانه و درنهایت افزایش رفاه خانوار در وضعیت پایا میشود.
مسأله اصلی این پژوهش، تحلیل اثرات رفتار مصرفی مبتنیبر مبانی ارزشی خانواده در اسلام، در مقایسه با نظام غرب است که از طریق تعدیل نرخ رجحان زمانی مثبت در چارچوب الگوی رمزی صورت میگیرد.
در ادامه در چارچوب الگوی رمزی اثبات میشود که گسترش نهاد خانواده مبتنیبر مبانی ارزشی اسلام از طریق تعدیل نرخ رجحان زمانی باعث افزایش ذخیره سرمایه سرانه، تولید سرانه، مصرف سرانه و درنهایت افزایش رفاه اجتماعی میشود.
در حالت پایه، فرض شده که افراد متأثر از تفکر فردگرایی باشند و نهاد خانواده مبتنیبر مبانی ارزشی اسلام شکل نگیرد، در این حالت برابر با صفر خواهد بود و خواهد شد و مقدار سرمایه سرانه، تولید سرانه، مصرف سرانه، پسانداز سرانه و مطلوبیت خانوار بهترتیب برابر 129/1، 022/1، 95/0، 071/0 و 95/1 حاصلشده است.
نتایج حاصلشده بیانگر این است که گرایش افراد به تشکیل نهاد خانواده براساس مبانی اخلاقی اسلام نسبت به حالت فردگرایی در وضعیت یکنواخت (پایا) باعث افزایش مقدار ذخیره سرمایه سرانه خواهد شد.
همچنین، نتایج بیانگر این است که افزایش رشد تشکیل خانواده مبتنیبر مبانی اخلاقی اسلام در وضعیت یکنواخت (پایا) نیز باعث افزایش مقدار ذخیره سرمایه سرانه، تولید سرانه، مصرف سرانه و پسانداز سرانه خواهد شد.