چکیده:
چرخش شغلی از جمله عوامل موثر بر ترک خدمت و رفتارهای ضد بهرهوری در هر سازمانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین چرخش شغلی با میزان ترک خدمت و رفتارهای ضد بهرهوری میباشد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، مدیران سطوح متوسطه آموزش و پرورش شهرستان پارسآباد مغان بود که از میان آن نمونهای به حجم 127 نفر به صورت نمونهگیری طبقهبندی تصادفی، انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بود. جهت تجزیهوتحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی، آزمونهای پیرسون و رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که تمامی فرضیهها تایید شدند. پس از انچام اصلاحات و دستیابی به الگوی نهایی با توجه به مقادیر مربوط به برازش، نشان داد که، مدل از برازش و قدرت خوبی برخوردار است، همچنین بین چرخش شغلی و ابعاد آن با میزان ترک خدمت و رفتارهای ضد بهرهوری مدیران سطوح متوسطه آموزش و پرورش شهرستان پارسآباد مغان رابطه معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
پس از انچام اصلاحات و دستيابي به الگوي نهايي با توجه به مقادير مربوط به برازش ، نشان داد که ، مدل از برازش و قدرت خوبي برخوردار است ، همچنين بين چرخش شغلي و ابعاد آن با ميزان ترک خدمت و رفتارهاي ضد بهره وري مديران سطوح متوسطه آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان رابطه معناداري دارد.
در کل هدف نهائي پژوهش حاضر دستيابي به اين سوال است که بين چرخش شغلي با ميزان ترک خدمت و رفتارهاي ضد بهره وري مديران سطوح متوسطه آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان چه رابطه اي وجود دارد؟ پيشينه پژوهش در ميان عوامل توليد، عامل نيروي انساني برخلاف سايرمنابع سازماني به عنوان ذي شعور و هماهنگ کننده ساير عوامل و اهرم اصلي در بهبود عملکرد و کارايي سازماني از جايگاه ويژه اي برخوردار است .
نتايج ضريب همبستگي پيرسون جهت تعيين رابطه همبستگي بين چرخش شغلي بارفتارهاي ضد بهره وري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق نتايج جدول ٥ و با توجه به اينکه سطح معناداري خطاي آزمون براي سطح اطمينان ٠/٩٩ کمتر از ٠/٠١ است ، بنابراين ميتوان گفت که فرضيه اصلي٢ تاييد ميشود وبين چرخش شغلي با رفتارهاي ضدبهره وري کارکنان رابطه مستقيم معني داري وجود دارد.
Bi-objective Shift and Job rotation Scheduling for Multi-skilled Workforces with Human Factor Engineering Approach, Management Researches in Iran, 17(3), 1-21.