چکیده:
موسیقی، پیوندی ذاتی با گردشگری دارد که به عنوان یک جاذبه، معرّف برای وضع معیشت و سبک
زندگی، و محملی برای پیام ها و انگیزه های جوامع انسانی به شمار می آید. موسیقی از طریق عجی نشدن
با روح و جسم آدمی و به عنوان هنر، یکی از جذابیت های حوزه گردشگری محسوب م یشود. گردشگری
موسیقی از شاخه های گسترده گردشگری فرهنگی است و امروزه بخش قابل توجهی از گردشگران
بین المللی به این نوع گردشگری تمایل دارند. موسیقی فقط هنر جاری در بستر اجتماع قلمداد نم یشود
و سال هاست که این هنر، قدم در دنیای گسترده تری نهاده و در قالب صنعتی بزرگ در حال فعالیت
است. صنعتی که در مدیریت مقاصد گردشگری، نقش جاذبه ای تجربی و حسی را بازی م یکند. آشنایی
با فرهنگ بومی، مشاهده و مشارکت در اجرای موسیقی، درمانگری و تجدید روحیه، از جمله کاربردهایی
است که ایام کم تقاضای مقاصد را نیز پررونق خواهد کرد.
این مقاله به روش کیفی و به صورت توصیفی و تفسیری انجام شده است، گردآوری اطلاعات به شکل
اسنادی و کتابخانه ای و مصاحبه صورت گرفته که از طریق 24 مصاحبه به روش گلوله برفی تا اشباع
نظری صورت گرفت و موجب شناسایی 362 کد باز و 8 مقوله فرعی شد. هدف تحقیق مشخ صکردن
این نکته است که موسیقی و آلات موسیقی چه تاثیری در جذب گردشگران داخلی خواهد داشت. نتایج
نشان م یدهد که روایت خاطرات جمعی، حس خاطر هانگیزی، یادآوری مقصدی خاص و رویداد محوری
به عنوان مقوله های فرعی تاثیرگذار تورهای گردشگری با محوریت موسیقی است. درحال یکه پدیده
قابل تجربه، جذاب و دیدنی، پدیده قابل یادگیری و تداع یکننده مقصد، از مقوله های فرعی است که در
میزان نقش آلات موسیقی برای جذب گردشگران به مقاصد خاص شناسایی شد. نتیجه این مطالعه نشان
م یدهد که گردشگری بر مبنای موسیقی، یک وسیله، هدف و روش برای مدیریت مقاصد گردشگری و
نشر دانش بومی و ارز شهای فرهنگی است.