چکیده:
از اواسط دهه پنجاه، سیر شتابان و مستمر رویدادها، فضای کسب و کار را دگرگون و تمامی موسسه ها را به نحو روزافزونی با چالش های متنوع، غیرمنتظره و گسترده مواجه ساخت. با نزدیک شدن به سال های پایانی قرن بیستم و ورود به قرن جدید، سرعت این تغییرات شدیدتر شده است؛ به-گونه ای که بسیاری از سازمان ها، با نوعی سردرگمی در چگونگی مقابله با محیط در حال تغییر روبه رو شده اند. تواتر فزاینده ی این تغییرات در کنار آهنگ گسترش آن ها موجب شده است واکنش در برابر این تغییرات بسیار دشوار باشد و منابع زیادی را برای اجرای پاسخ مناسب طلب کند. سازمان های رسانه ای نیز در شمار سازمان هایی قرار دارند که در دهه های اخیر چنین محیط های متلاطم و پیچیده ای را تجربه کرده اند. این تغییرات به شکل مشخص خود را در نوع و تعداد رقبا، تنوع در ابزارها و مدل ها و روش های تولید پیام، میزان خطرپذیری، میزان ابهام و افزایش یا کاهش بی ثباتی نشان داده است. مدیران این گونه سازمان ها برای جلوگیری از غافلگیر شدن و رویارویی با تبعات منفی ناشی از این تحولات، رویکردهای متفاوتی را بر می گزینند که طراحی و تدوین یک مدل راهبردی از مهم ترین و شناخته شده ترین آن هاست.
ستاد برنامه ششم، پیش تر جزئیات لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه را مصوب کرده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز پیش نویس این لایحه را برای تصویب نهایی در اختیار دولت قرار داده است که هم اکنون در حال بررسی و نهایی شدن جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی است. پیش از ارایه مدل مدیریتی پیشنهادی تحول گرا برای سازمانی رسانه ای به بررسی مفهوم سازمان در قالب رسانه و برنامه ششم توسعه پرداخته و نهایتا با عنایت به متغیرهای مطروحه و بر اساس آن به تشریح مدل مفهومی می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
تبیین و تعریف سازمان رسانه و سیاستگذاریهای رسانهای در ایران، بر مبنای مدل مدیریت توسعه محور محسن نظری 1 و عبدالرضا قهرمانی 2 تاریخ دریافت: 15 / 10 / 1396 تاریخ پذیرش: 25 / 10 / 1396 چکیده: از اواسط دهه پنجاه، سیر شتابان و مستمر رویدادها، فضای کسب و کار را دگرگون و تمامی مؤسسهها را به نحو روزافزونی با چالشهای متنوع، غیرمنتظره و گسترده مواجه ساخت.
ستاد برنامه ششم، پیشتر جزئیات لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه را مصوب کرده و سازمان مدیریت و برنامهریزی نیز پیش نویس این لایحه را برای تصویب نهایی در اختیار دولت قرار داده است که هم اکنون در حال بررسی و نهایی شدن جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی است.
در حوزهی مدیریت رسانه در سازمانها، ما با مجموعهی کامل و بسیار پیچیده و گستردهای سر و کار داریم که به این راحتیها نمیتوانیم اطلاعات مربوط به آن را بهدست آوریم، علی الاصول شما بهعنوان یک مدیر رسانه، یک سازمان همهدف خود را بر اساس اطلاعات تعیین میکنید و هر اندازه اطلاعاتان بیشتر میشود، تصمیمگیری درستتری انجام میدهید که بیشتر مقرون به واقعیت است.
مثلا همانطور که اشاره شد پیچیدگیهای مدیریت سازمانهای فرهنگی و بهویژه سازمانهای رسانهای با مفاهیم رقابتی و در سطح جهانی خیلی بیشتر است، بهخصوص با توجه به اینکه علیالاصول میشود گفت دستیابی به رسانهها امروزه مهمترین عاملی است که هر سیستم سیاسی یا هر سازمانی جهت توسعهی خود برای آن تلاش میکند؛ چرا که رسانه توجیهگر بسیاری از فعالیتهای جانبی دیگری است که آن سازمانها دارند انجام میدهند، مدیر در سازوکارهای امروزه تسهیل کننده است.