چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناخت پیشایندها و پیامدهای اشتیاق تحصیلی در نوجوانان بهروش
الگویابی تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره
متوسطه دوم )سال دوم و سوم دبیرستان( در رشته تحصیلی ریاضی فیزیک شهر تهران بودند. –
روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود. ابتدا از بین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران 3 منطقه
3و 5( بهصورت تصادفی انتخاب شدند. از هر منطقه چهار مدرسه دخترانه و سه مدرسه ، )مناطق 1
پسرانه و در مجموع 11 مدرسه دخترانه و پسرانه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. از هر مدرسه نیز
دو کلاس و در مجموع 21 کلاس بهعنوان نمونه انتخاب شدند بدین منظور 787 نفر از دانش
آموزان بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامههای محقق ساخته اشتیاق
تحصیلی، سبکهای فرزندپروری )گرولنیک و همکاران، 1997 (؛ اشتیاق معلم )فرنزل، گوتز،
لودتک، پکران، 1009 (؛ حمایت از خودمختاری معلم )ویلیامز و دسی، 1991 (؛ کمالگرایی )بشارت
(؛ امید )اسنایدر و همکاران، 1991 (؛ تابآوری تحصیلی )مارتین، 1003 ( مقیاس رضایت از
) زندگی )کانتریل، 1915 ( و مقیاس های عاطفه مثبت و عاطفه منفی )مرازک و کولارز، 1998
پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده با استفاده از روش الگویابی تحلیل مسیر نشان داد که
تاثیر حمایت از خودمختاری معلم، اشتیاق معلم، سبکهای فرزندپروری )مشارکت، گرمی،
خودمختاری والدین( و کمالگرایی خودمدار بر اشتیاق تحصیلی مثبت و معنادار است اما تاثیر
کمالگرایی دیگرمدار بر اشتیاق تحصیلی منفی و معنادار است. تاثیر کمالگرایی جامعهمدار بر
اشتیاق تحصیلی معنادار نیست. براساس یافته ها تاثیر اشتیاق تحصیلی بر امید، تابآوری، بهزیستی
ذهنی و رضایت از زندگی مثبت و معنادار است.بطورکلی نتایج پژوهش نشانده نده نقش مهم
معلمان و والدین در شکلگیری اشتیاق تحصیلی نوجوانان بود که اشتیاق تحصیلی نیز به نوبه خود
با پیامدهای مثبت تحصیلی و روانی در نوجوانان همراه بود.