چکیده:
این پژوهش به بررسی رابطه بین باورهای فراشناخت و باورهای خودکارآمدی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پرداخته است. این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ جمع آوری دادهها از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری شامل 7738 نفر از دانشآموزان دختر و پسر مدارس شهری دوره اول متوسطه میباشد. نمونه تحقیق شامل 366 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها به وسیله روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، مقایسه میانگین یک جامعه، ضریب همبستگی پیرسون و استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که بین باورهای spss و excel رگرسیون خطی در نرم افزارهای فراشناخت با اضطراب امتحان دانشآموزان رابطه معناداری وجود ندارد. بین باورهای فراشناخت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین باورهای خودکارآمدی با اضطراب امتحان دانشآموزان رابطه وجود ندارد. بین باورهای خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی میتواند بسیار موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش با توجه به این که هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین باورهای فراشناخت و باورهای خودکارآمدی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میباشد، میتوان گفت که این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است، چون تحقیق پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام میشود.
بحث و تفسیر سوال چهارم تحقیق در سوال چهارم تحقیق، پژوهشگر به کمک آزمون مقایسه میانگین یک جامعه به بررسی جایگاه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مدارس شهری و روستایی کلاسهای هفتم و هشتم و نهم (دوره اول متوسطه) در شهر قائمشهر پرداخت.
بحث و تفسیر سوال پنجم تحقیق در سوال پنجم تحقیق، پژوهشگر به کمک آزمون ضریب همبستگی پیرسون به بررسی رابطه بین باورهای فراشناخت و اضطراب امتحان در دانش آموزان مدارس شهری و روستایی کلاسهای هفتم و هشتم و نهم (دوره اول متوسطه) در شهر قائمشهر پرداخت.
بحث و تفسیر سوال هفتم تحقیق در سوال هفتم تحقیق، پژوهشگر به کمک آزمون ضریب همبستگی پیرسون به بررسی رابطه بین باورهای خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانش آموزان مدارس شهری و روستایی کلاسهای هفتم و هشتم و نهم (دوره اول متوسطه) در شهر قائمشهر پرداخت.
بحث و تفسیر سوال هشتم تحقیق در سوال هشتم تحقیق، پژوهشگر به کمک آزمون ضریب همبستگی پیرسون به بررسی رابطه بین باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مدارس شهری و روستایی کلاسهای هفتم و هشتم و نهم (دوره اول متوسطه) در شهر قائمشهر پرداخت.