چکیده:
رابطۀ زن و مرد از آغاز خلقت انسان پدیدار شده است و بشر در هر دورهای بخش عمدهای از شناخت و هویت جنسی خود را در روند تعامل با جنس مخالف بهدست آورده است. بنابراین، میتوان گفت، توجه به جنسیت و تفاوتهای زن و مرد از موضوعات همیشگی موجود در جوامع بوده است. این پژوهش با کمک از مرجع فرابشری اسلام در صدد دستیابی به پیامدهای صحیح تفاوتهای جنسیتی در تعلیموتربیت بود؛ چراکه این مرجع از هرگونه کجاندیشی دربارۀ تفاوتهایی جنسیتی مبرّا و بهترین ترسیمگر اهداف درجهتِ سعادت حقیقی انسانهاست. بهاینمنظور، در حد توان با کاوش در آیات قرآن و روایات معصومانD در تبیین موضوع کوشش شد.آموزههای اسلامی تفاوتهایی میان زن و مرد مطرح میکند. این تفاوتها نهتنها ازنظر حقیقی به برابری انسانی و ارزشی آنها لطمه وارد نمیکند، بلکه لازمۀ سلامت حیات فردی و خانوادگی و اجتماعی است. در تفسیر تفاوتگذاریهای جنسیتی در اسلام، باید بر ملاحظۀ ویژگیهای طبیعی مرد و زن، وظایف و کارکردها و مصالح خاصی توجه و مرز آن را با نابرابری و تبعیض و ستم جنسیتی مشخص کرد. این تفاوتها در مسیر، منجر به شکلگیری وظیفهها و نقشهای غیرمشابهی میشود که پیامدهای درخورتوجهی در تعلیموتربیت دارد.
خلاصه ماشینی:
NO ,٢٠١٦ SUMMER,VOL٦ استنتاج پیامدهای تربیتی حاصل از تفاوت های جنسی از آموزه های اسلام 273 مهناز شفیعیون * چکیده رابطۀ زن و مرد از آغاز خلقت انسان پدیدار شده است و بشـر در هـر دوره ای بخش عمده ای از شناخت و هویت جنسی خود را در رونـد تعامـل بـا جـنس مخالف به دست آورده است .
دیدگاه های تربیتی دربارة اقتضائات آموزه های دینی در تعلیم وتربیت یک دیدگاه ، دیدگاه کسانی است برای کشف مبانی و استنباط اصول و استخراج روش های تربیتی، هیچ تکیه ای بـر دیـن و آمـوزه هـای آن ندارنـد و سـاختار خانواده و نقش های مربوط به جنس را تاریخی و متحول میدانند.
باتوجه به این اصـل ، روش هـای تعلیم وتربیت در عین رعایت تفاوت های تکوینی، باید به گونـه ای باشـد کـه در هیچ یک از دو جنس ، حس برتری جویی نسبت به جنس مقابل پدید نیاید.
بنـابراین ، براساس این اصل ، تعلیم وتربیت باید به گونه ای باشد که دختران و پسران امروز که زنان و مردان فردا هستند از تفاوت های جنسی خویش و الزام هـای مربـوط به آن احساس حقارت نکنند.
باتوجه به دیدگاه اسلام ، تفاوت های جنسی و مشابه نبودن نقش ها در گفتمان تناسب و باور به مکمل بودن طرح شدنی است و با چنین رویکـردی اسـت کـه توجه به تفاوت های جنسی، موجب حفظ و پویایی بنیان هـای اجتمـاعی و در رأس آن ها خانواده میشود.