چکیده:
شعر یکی از شاخه های پر برگ و بار هنراست. خردورزان و فیلسوفان از روزگاران دور و دراز در باره این شاخه سرسبز و سرافراز هنر، نظریه پردازی کرده اند. ازاین رو شعر در مسیر پویش خود فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر گذاشته است. در روزگاران کهن بسیاری از علماء و فلاسفه شاعر بودند، شعر و فلسفه با یک دیگر همذات پنداری داشتند. در قلمرو شعر فارسی آثار ماندگارفراوانی آفریده شده است که بخش بزرگی از آثار مکتوب موجود، در سرزمین خراسان، که امروزه افغانستان نامیده اند، خلق شده است. شعر فارسی معاصر افغانستان در سیر طبیعی خود با چالش ها و موانع گوناگونی رو به رو بوده است. در این نوشته کوشش شده است که مروری همراه با تامل و تحقیق از شعر سده پسین خورشیدیدر افغانستان به خوانندگان گرامی تقدیم شود.
خلاصه ماشینی:
» 4 درباره تعریف شعر از روزگاران دور و دراز، در میان شاعران، ادیبان و دانشمندان اختلاف نظر و پراکندگی آرا وجود داشته است، زیرا هنر و زیر مجموعههای آن زبان حال است نه زبان قال، از این رو هر هنرمند و دانشمندی برداشت ویژهای از هنر و مقولههای هنری دارد و لاجرم تعریفهایی که ارائه میشود نیز بازتاب همان برداشت های ویژه است.
برای همین محمود طرزی دیدگاههای شاعرانه خود را، در کتابی به نام « ادب در فن» 4 یا محمود نامه، نوشت و خودش به همین شیوه شعر میسرود: - این کتاب توسط نشر عرفان محمدابراهیم شریعتی افغانستانی درسال 1386 در تهران تجدید چاپ شده است.
درحدود شصت مجموعه شعر در دهه نخست (شصت) حکومت کمونیستی در کابل، توسط انجمن نویسندگان افغانستان منتشر شده است 2 .
شاعرانی که به رغم همه مشکلات امنیتی و معیشتی، وطن خود را ترک نکرده بودند، مجبور به ترک وطن شدند و - نمونه هایی از شعر نیمایی این دوره در کتاب« برگزیده شعر معاصر افغانستان» توسط دکتر سرور مولایی گردآوری و در سال 1350خورشیدی در تهران به چاپ رسیده است.
2. تلاش های انجمنی در این بخش دست کم از سه انجمن ادبی در مشهد میتوان یاد کرد که کمک بزرگی به شکل گیری شعر مهاجرت کردند: 1-2- مجمع فرهنگی گلشهر مشهد (1363) این مجمع توسط شاعران افغانستانی مقیم مشهد پایه گذاری شده بود.
2. زبان شعر در این دهه شاعران مهاجر در پرتو تحولات سیاسی اجتماعی افغانستان وایران از نظر کمیت بیشتر شدند.
ازاین رو در دهه هشتاد دهها مجموعه شعر شاعران مهاجر توسط نشر عرفان به چاپ رسیده است.