چکیده:
ﻫﺪف: ﺳﻮءﻣﺼﺮف ﻣﻮاد و واﺑﺴﺘﮕﯽ و اﻋﺘﯿﺎد ﺑﻪ آن اﺧﺘﻼﻟﯽ ﭘﯿﭽﯿﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﻠﻞ و آﺛﺎر زﯾﺴﺘﯽ، رواﻧﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﻌﻨﻮی ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ. ﻋﻮد ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﯾﮑﯽ از ﻣﻌﻀﻼت اﺻﻠﯽ درﻣﺎن اﻓﺮاد دﭼﺎر ﺳﻮءﻣﺼﺮف ﻣﻮاد اﺳﺖ. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻣﺪاﺧﻼت آﻣﻮزﺷﯽ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺑﺮﭘﺎﯾﻪ ذﻫﻦآﮔﺎﻫﯽ ﺑﺮ وﺳﻮﺳﻪ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی اﻓﺮدا واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﺖآﻣﻔﺘﺎﻣﯿﻦ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﺎﺷﺎن ﺑﻮد. روش: ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ، آزﻣﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﺶآزﻣﻮن ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺮد و زن ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪه ﻣﺖآﻣﻔﺘﺎﻣﯿﻦ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺮک اﻋﺘﯿﺎد اﻗﺎﻣﺘﯽ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺮک اﻋﺘﯿﺎد ﻣﺘﺎدون درﻣﺎﻧﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﺎﺷﺎن ﺑﻮد. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ 30 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب و در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪﻫﺎی دﺷﻮاریﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن، ﻋﻘﺎﯾﺪ وﺳﻮﺳﻪاﻧﮕﯿﺰ، ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی آﯾﺰﻧﮏ و وﯾﻠﺴﻮن ﻣﻮرد اﺟﺮا ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﺪاﺧﻼت آﻣﻮزﺷﯽ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ذﻫﻦآﮔﺎﻫﯽ در 8 ﺟﻠﺴﻪ ﻣﻮرد آﻣﻮزش ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم ﻣﺪاﺧﻼت آﻣﻮزﺷﯽ، ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﻣﺠﺪدا در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺲآزﻣﻮن ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﮔﺮوه در ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی وﺳﻮﺳﻪ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد دارد. ﺿﺮاﯾﺐ اﺗﺎ ﺑﺮای ﻣﺘﻐﯿﺮ وﺳﻮﺳﻪ 0/27، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن 0/21، و ﺑﺮای ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی 0/53 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ذﻫﻦآﮔﺎﻫﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در ﮐﻠﯿﻨﯿﮏﻫﺎی ﺗﺮک اﻋﺘﯿﺎد ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
Objectives
Substance abuse, dependence, and addiction are all complicated disorders associated with biological, psychological, social, and spiritual causes. Relapse into substance use is one of the main problems in the treatment of substance abuse. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based relapse prevention interventions in craving, emotion regulation, and aggression among methamphetamine patients in Kashan city.
Method
A quasi-experimental research design along with pre-test/post-test and control group was employed for the conduct of this study. The statistical population of this study included male and female methamphetamine users presenting to short-term residence addiction treatment centers and methadone treatment addiction centers in Kashan. Through random sampling, 30 subjects were selected and were assigned to experimental and control groups. Difficulties in Emotion Regulation Scale, Craving Beliefs Questionnaire, and Eysenck and Wilson's Aggression Scale were used for data collection in this study. The experimental group was trained in eight sessions of mindfulness-based relapse prevention interventions. After the completion of the training interventions, both groups were re-evaluated in the post-test phase.
Results
The results of this study showed that there is a significant difference between the two groups in terms of craving, emotion regulation, and aggression. The Eta coefficients for the variables of craving, emotion regulation, and aggression were obtained equal to 0.27, 0.21, and 0.53, respectively.
Conclusion
Mindfulness-based prevention can be used in addiction treatment clinics.
خلاصه ماشینی:
اثر بخشی مداخلات آموزشی پیشگیری از بازگشت بر پایه ذهن آگاهی بر وسوسه ، تنظیم هیجان و پرخاشگری افراد وابسته به مت آمفتامین 2 فریده حمیدی ١، سلیمه خیران تاریخ دریافت : ١٣٩٦/١١/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٨/١٧ چکیده هدف : سوءمصرف مواد و وابستگی و اعتیاد به آن اختلالی پیچیده است که با علل و آثار زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی همراه است .
Beck, Wright, Newman, & lies 3.
با توجه به ادبیات پژوهش و مطالعات انجام شـــده در این زمینه می توان چنین جمع بندی کرد که تا کنون مداخله آموزشـــی پیشـــگیری از بازگشـــت بر پایه ذهن آگاهی بر ســازمان های روان شــناختی مرتبط با وابســتگی مواد چون وســوســه ، تنظیم هیجانی و پرخاشــگری صــورت نگرفته اســت .
لذا پژوهش حاضــر به بررســی این ســـوال میپردازد که آیا مداخله آموزشــی پیشــگیری از بازگشــت بر پایه ذهن آگاهی بر وســوســه ، تنظیم هیجانی و پرخاشگری در افراد وابسته به مت آمفتامین تاثیر دارد؟ 1.
1- (رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که در جدول ٣ مشــاهده میشــود مداخله آموزشــی پیشــگیری از بازگشــت بر پایه ذهن آگاهی بر وسوسه ، تنظیم هیجان ، و پرخاشگری موثر بوده است .
Marlatt, Bowen, Chawla, & Vvrdjv, & Garcia Witkiewitz پیشـگیری از عود بر پایه ذهن آگاهی، توانسـته به شــکل موثری اثر بخشـی درمان وابســتگی به مواد را افزایش داده و در بهبود وضـعیت سـلامت روانی بیماران موثر باشـد.