چکیده:
هدف پژوهش حاضر واکاوی مولفه های مناسب جهت ارایه الگوی مفهومی کیفیت بخشی یادگیری الکترونیکی می باشد. روش پژوهش، آمیخته از نوع اسنادی تحلیلی و توصیفی پیمایشی و از طرح اکتشافی استفاده گردید. در مرحله کیفی، پیشینه و الگوهای قبلی بررسی و با روش کد گذاری، کدهای باز استخراج و اطلاعات سازماندهی گردیدند. جهت تایید صحت مولفه ها از تکنیک دلفی استفاده، 3 عامل اصلی (مقوله)، 17 عامل فرعی(ملاک) و 160 گزاره مفهومی(شناسه) استخراج و الگوی مفهومی پژوهش ارائه گردید. در مرحله کمی، از جامعه آماری اعضاء هیات علمی دانشگاه پیام نور با روش کوکران نمونه 360 نفری انتخاب و پس از تعیین روایی محتوایی و صوری، پرسشنامه محقق ساخته اجرا گردید. روایی سازه پرسشنامه بیانگر آلفای کرونباخ 0.769 می باشد که نشان از قابلیت اعتماد آنست. ارزیابی الگوی پیشنهادی با نرم افزار PLS بیانگر آلفای کرونباخ 8335/0 است. مقدار پایایی مشترک متغیرها از مقدار (AVE) بیشتر و (CR) بزرگتر از 0.7 و (AVE) بزرگتر از 0.5 می باشد لذا روایی و پایایی قابل قبول میباشد. بررسی روایی واگرا با روش فورنل و لارکر بیانگر قابل قبول بودن آنست. مقدار (GOF) الگوی پژوهش برابر 0.40 است که نشان دهنده تطابق داده ها با الگو و برازش مطلوب آن است.
خلاصه ماشینی:
( ٢٠٠٦,De Angeli &Costabile ,lanzilott, Ardito ) به عقیده سینتزا و راوینسکی در پژوهشی تحت عنوان کیفیت دوره های آموزش از دور از نظر یادگیرندگان ، برای بررسی فراداده های کیفیت یادگیری الکترونیکی باید اهداف یادگیری دوره ، میزان توجه به نیازهای مخاطبان ، متخصصان و معلمان ، محیط یادگیری ، راهنماها، ابزارهای کمکی، منابع یادگیری، فناوری، تعامل ، ابزارهای ارزشیابی و بازخوردها، مد نظر قرار گیرد.
(٢٠٠٥,Todorova &Valcheva ) ، خان ، عوامل موثر بر یادگیری الکترونیکی را به عوامل آموزشی(تحلیل محتوا، تحلیل مخاطبان ، تحلیل 2The Sloan-C Framework 3The institute for Higher Education Policy 4The Quality Assurance Agency for Higher Education 5Universityof Massachusetts-Lowel اهداف ، تحلیل رسانه ، طراحی رهیافت ، سازماندهی و روش ها و راهبردها)، فناوری ( برنامه ریزی زیر بنایی، سخت افزار ، نرم افزار)، طراحی رابط (طراحی سایت و صفحه ، طراحی محتوا، طراحی اتاق گفتگو، در دسترس بودن ، آزمون قابلیت استفاده )، مدیریت ، تدوین (محتوای یادگیری الکترونیکی، نگهداری محتوای یادگیری الکترونیکی)، پشتیبانی منابع ( پشتیبانی به صورت آنلاین )، انسانی نفوذ اجتماعی و سیاسی، تنوع فرهنگی، سوگیری، تنوع جغرافیایی، تنوع فراگیر، آداب معاشرت ، موضوعات حقوقی)، سازمانی( امور مدیریتی، امور علمی، خدمات دانشجویی)، و ارزشیابی( ارزیابی فراگیران ، ارزشیابی از محیط یادگیری و آموزش ) تقسیم کرده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) خروجی مدل پژوهش با استفاده از دستور Bootstrapping نشان می دهد که ضریب معناداری مسیر زیرساخت های کیفیت بخشی بر کیفیت بخشی یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور از ١/٩٦ بیشتر است که حاکی از معنی داربودن اثر زیرساختها بر کیفیت بخشی در سطح اطمینان ٩٥% داشته و باعث تایید این فرضیه می شود.