خلاصه ماشینی:
"در روزگار کهن نقش راویان سخت در خور اهمیت بودزیرا انتشار شعر شاعر،که گاه برای یک قبیله حکم حیاتیداشت،بر عهده راوی بود و همین که شاعر از دنیامیرفت مسؤولیت راوی دو چندان میشد،زیرا وظیفۀ اودر این هنگام دیگر تنها انتشار و رواج اشعار شاعر در بینمردم نبود بلکه باید آنها را گردآوری کرده درحفظ آنها با تمام وجود بکوشد،زیرا یک شاعر بزرگ درقبیله،از مفاخر آن قبیله به شمار میرفت و تمایلات برتریجویانه در هر قبیله اقتضا میکرد که اشعار و آثار شاعر بههر صورت ممکن حفظ شود و نابود شدن این میراثپربها میتوانست برای شرف قبیله نتایجی اندوهبارحاصل آورد،بدین شیوه راوی،نگهبان و حافظ آثاری بودکه مایه آبروی قبیله و یا عشیره بود،تنها ابزار کار راویبرای حفظ و نگهداری اشعار،حافظۀ قوی او بودالبته این بدان معنا نیست که شاعر جاهلی و یا اسلامی ازهنر نگارش،تصویری در ذهن نداشته و نوشتن رانمیدانسته است.
خلاصه در اواخر قرن دوم هجری یعنی روزگار خلفاحمر و حماد راویه اشعار عرب چنان دچار فساد وآشفتگی شد که بازشناختی صحیح آن از سقیمش کاریناممکن مینمود و از طرفی انبوهی از روایات گردآوریشد اما هنوز هم جز در مواردی اندک،به گونهای شفاهینقل میشد و کسی در فکر تدوین و نگارش آنها نبود،اگر چه ابن ندیم در«الفهرست(26)اثری را به نام«کتاب العرب»به خلف احمر نسبت میدهد اما این نکتهدلیل بر آن نیست که او،خود،این کتاب را نگاشته باشد وچه بسا دیگران بعدها روایات شفاهی وی را به صورتکتاب درآوردهاند به گونهای که در موارد بسیاری از آثارگذشتگان این امر صادق است همان گونه که مفضلیاتامروزه به نام مفضل ضبی در دسترس ماست اما به گفتهقفطی(27)بعدها این کتاب توسط شاگردانش تدوین شدهاست،درباره حماد نیز ابن ندیم(28)میگوید:«از حمادکتابی دیده نشده بلکه اشخاصی که از او روایت کردهاندبعدها روایاتش را به صورتتصنیفات درآوردهاند."