چکیده:
چالش های مالی فراروی سازمان های دولتی در اداره و حفاظت زیستگاه های طبیعی و حیات وحش از یک سو و لزوم مشارکت و انتفاع جوامع محلی به عنوان یکی از ذینفعان اصلی توسعه از سوی دیگر، منجر به ایجاد تغییرات اساسی در شیوه اداره و مدیریت مناطق حفاظت شدهگشته است.«مراتع پرورش وحوش» یکیاز اشکال حفاظتی می باشند که در نتیجه این احساس نیاز و تغییر نگرش بوجود آمده اند. برای اغلب این مناطق، گردشگری یکی از گزینه های اصلی کسب درآمد است. این رویکرد نوین مدیریتی، سازمان حفاظت محیط زیست ایران را نیز بر آن داشته تا طرح « قرق های اختصاصی» یا همان «مراتع پرورش وحوش» را به صورت پایلوت در سه استان به اجرا گذارد. استان یزد بیشترین تعداد قرقگاه ها را به خود اختصاص داده است و بدین لحاظ در رتبه نخست کشور قرار دارد.اما سوال پیش روی این تحقیق آن است که مناسب ترین شیوه حکمرانی جهت اداره این قرق گاه ها کدام است؟ مقاله پیش رو قصد دارد تا با معرفی شیوه های گوناگون حکمرانی در مناطق حفاظت شده و همچنین اصول حکمرانی خوب به انتخاب یک شیوه حکمرانی اثربخش در قرق های اختصاصی استان یزد یاری رساند. تحقیق پیش رو از نوع تحقیقات مورد پژوهی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای، پیمایش میدانی سایت های فوق الذکر، انجام مشاهده هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار یافته با مسئولین، بخش خصوصی و جامعه محلی به تحلیل و بررسی مولفه های حکمرانی خوب در محدوده دو تا از قرق گاه های استان یزد می پردازد. یافته های تحقیق نشان داد که با توجه به قوانین موجود و همچنین موقعیت و شرایط خاص طبیعی و انسانی قرق های یزد، «حکمرانی مشارکتی» از نوع «بخش خصوصی –جامعه محلی» مطلوب ترین شیوه مدیریتی برای آنها می باشد. اما عدم وجود برنامه ای مدون برای مشارکت گروه های ذینفع بومی و همچنین تاخیر در صدور مجوز بهره برداری از منابع این قرق گاه ها از اثربخشی این شیوه مدیریتی کاسته است.
Governance of protected areas has been changed dramatically to overcome the lack of state budget. Moreover, such changes have occurred to facilitate the partnership and involvement of local communities. Game ranches, as one of the conservation means, have been growing rapidly due to such needs and changes. Tourism is the only way of earning income for most of these areas. Regarding to this new approach of biodiversity conservation, Department of Environment of Iran (DOE) has established number of game ranches in three provinces of Iran for the first time. Among all of them, Yazd province belongs the most number of pilot game ranches. Since game ranching is an extremely new phenomenon in Iran, the main question of this research is what are the most appropriate types of governance for game ranches of Iran? to answer this question we introduced different types of governance in protected areas which are well known internationally. Furthermore, via identifying good governance principals we are going to measure the effectiveness of governance in Yazds game ranches.
This study has assessed the good governance principles in two game ranches in Yazd. The participants of this research were local communities, managers and staff of the game ranches and also experts of Department of Environment of Yazd. The findings show that regarding to the existing law and regulations and also human system and eco-system of Yazd, the most appropriate type of governance is the collaborative type between private sector and local community. But based on the participants answers there are two main important problems: (1) the lack of strategic plan to facilitate the participation of local stakeholders and (2) delays in licensing the operation of consumptive wildlife tourism within the game ranches from DOE. Both problems seem to have negative impacts on effectiveness of collaborative governance of the game ranches.