چکیده:
گردشگری، یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی عصر حاضر است که می تواند نقش مهمی در توسعه شهرها و نیل به پایداری ایفا کند. یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور ایران و کلان شهر تهران مجموعه بازار سنتی پانزده خرداد است. بازار بزرگ تهران با داشتن جاذبه های گوناگون اقتصادی، معماری، فرهنگی و غیره همواره سهم مهمی در جذب گردشگران ورودی به تهران را داشته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش بازارهای سنتی در جذب گردشگران خارجی درصدد است تا نقش جاذبه های مختلف بازار را بر جذب گردشگران بسنجد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی- توسعه ای می باشد. جامعه آماری تمام گردشگران خارجی است که در بازه زمانی اول خرداد تا اول شهریورماه 1394 از بازار بزرگ تهران بازدید نموده اند. حجم نمونه 200 نفر و به صورت غیر تصادفی- در دسترس انتخاب شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های T-testتک نمونه ای مستقل، آزمون پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کیفیت جاذبه های اقتصادی (میانگین 3.47) و معماری (میانگین 3.19) بیشترین جذابیت و رضایت را برای گردشگران خارجی دارد و جاذبه های فرهنگی و هنری (میانگین 2.87) و همچنین عناصر ثانویه (میانگین 2.96) کمترین میزان رضایت را دربر داشته است. نتایج آزمون پیرسون و همچنین آزمون رگرسیون نشان می دهد که بین جاذبه های گوناگون بازار بزرگ تهران و جذب گردشگران خارجی ارتباط مثبت و معناداری بدست آمده است، بدین معنی که با افزایش کیفیت این جاذبه ها، تاثیر آن بر جذب گردشگران خارجی مشهود است.
Playing a critical role in developing cities and achieving sustainable development, Tourism is one of the most dynamic economical activities in the contemporary age. Panzdah Khordad Traditional Market located in the City of Tehran is one of the important tourim attractions of Iran. Having different economic, architectural and cultural attractions, Tehran Grand Bazaar has always played an important role in attracting tourists. This paper aims to analyze the role of the market attractions in attracting forein tourists. It has been done by using descriptive analysis method. The study population includes foreign tourists who have visited Bazaar from 22 May to 23 August 2015. A 200 sample was selected using convenience sampling method. Gatehered data was analyzed by applying independent one sample T-test, Pearson and Linear Regression Tests. Results indicate that quality of economic (Mean 3.47) and architectural (Mean 3.19) attractions were the most attractive and satisfying attractions for tourists. The results also indicate that cultural-artistic (Mean 2.87) and secondary elements (Mean 2.96) were the less attractive attractions for mentioned tourists. Due to the Pearson and Regression Tests, there is a meaningful positive relationship between Tehran Grand Bazaar attractions and attracting foreign tourists.