چکیده:
شرکتها در مسیر جهانی شدن بایستی از قابلیت و ظرفیت مناسب برای توسعه و جذب تکنولوژیهای روز و بهرهگیری از آنها در تولید محصولات و خدمات جدید برخوردار باشند. این زمانی منتهی به تولید ارزش میشود که قدرت تبدیل آن به مزیت تکنولوژیک و ورود به بازار و ماندگاری را در فضای رقابتی جهانی بهدست آورند. ازاینرو مسئله اصلی شرکتها انتخاب تکنولوژی براساس نیازهای شناسایی شده از بازار حال و آینده و سپس نحوه جذب و اکتساب آن است. تکنولوژیهای روز و مطرح معمولا دانشمحور هستند و نیازمند سرمایهگذاری سنگین و زمان توسعه نسبتا طولانی میباشند، درحالی که نیاز بازار پاسخدهی بسیار سریع، قیمت پایین، امکان پشتیبانی قوی، با قابلیت توسعه و انعطاف بالا است. مجموعه این عوامل در چند تجربه عملی در صاایران بهعنوان یک شرکت فعال در حوزه الکترونیک و ارتباطات این نتیجه را حاصل نمود که رویکرد همترازی جهانی میتواند پیشران مناسبی برای تبیین استراتژی و روند صحیح توسعه تکنولوژی قرار گیرد. علاوه براین اطمینان از کیفیت بالا و برخورداری از سطح استاندارد جهانی، قابلیت ورود به بازار فراملی را نیز ایجاد نموده است. اصلیترین محورهای مدیریت استراتژیک که در فرایند توسعه تکنولوژی سبب ایجاد بیشترین ارزش در کوتاهترین زمان و امکان سرویسدهی متناسب با توسعه نیاز بازار شد، مدیریت دانش و مدیریت برونسپاری در مراحل جذب و همافزایی تکنولوژی بود.
در این مقاله ضمن تشریح یکی از تجارب صاایران، موفقیت اتخاذ رویکرد همترازی جهانی در تبیین صحیح استراتژی توسعه تکنولوژی برپایه تحلیل روند تحولات داخلی و بیرونی شرکت صاپا (یکی از شرکتهای زیرمجموعه صاایران) و آزمون فرضیههای طراحی شده، مورد مطالعه قرار میگیرد. اجرای این فرایند برپایه متدولوژی استراتژی تکنولوژی صاایران انجام گرفته که در حد نیاز این مقاله به جوانبی از آن اشاره میشود. این متدولوژی در شرکت صاایران به دنبال طرحریزی استراتژی پنجساله شرکت، طراحی و پیادهسازی شده که برپایه آن الگوی توسعه تکنولوژی در راستای بازار و محصولات آتی استخراج شده است
کلیدواژه ها:
مدیریت دانش
،
همترازی جهانی
،
مدیریت برونسپاری
،
راهبرد توسعه فناوری
،
کشورهای درحال توسعه