چکیده:
ﯾﮑﯽ از ﻣﺴـﺎﺋﻞ ﮔـﺬار داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن از آﻣـﻮزش ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺑﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، ﺿﻌﻒ در ﻣﻬـﺎرتﻫـﺎی زﺑـﺎن
اﻧﮕﻠﯿﺴــﯽ ﻫﻤــﺮاه ﺑــﺎ ﮐﻤﺒــﻮد اﻧﮕﯿــﺰه ﻻزم ﺑــﺮای ﺑﻬﺒــﻮد ﯾﺎدﮔﯿﺮی در آﻧﺎن اﺳﺖ. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ، واﮐﺎوی اﻧﮕﯿﺰش ﯾـﺎدﮔﯿﺮی زﺑــﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴـﯽ در داﻧﺸــﺠﻮﯾﺎن ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳــﯽ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑـﺮ آن از دﯾـﺪﮔﺎه ﻣﺪرﺳـﺎن زﺑـﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴـﯽ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﺑﻮد. روﯾﮑﺮد ﭘـﮋوﻫﺶ ﮐﯿﻔـﯽ و روش آن داده ﺑﻨﯿﺎد اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﮥ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺪرﺳﺎن زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی دوﻟﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺳﻨﻨﺪج ﺑﻮد ﮐﻪ 14 ﺷـﺮﮐﺖ-ﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻧﻈﺮی اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﻣﺒﻨﺎی ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی، اﺷﺒﺎع ﻧﻈـﺮی دادهﻫﺎ ﺑﻮد. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﮐﯿﻔﯽ ﻧﯿﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎرﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮد. ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﮐﺪﮔﺬاری و ﻣﺪلﺳـﺎزی دادهﻫـﺎی ﮐﯿﻔـﯽ ﺑـﺎ ﻧﺮماﻓﺰار ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﮐﯿﻔـﯽ )ﻣﮑـﺲﮐﯿـﻮدی ای 11( اﻧﺠﺎمﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﻓﺮاﯾﻨـﺪ ﮐﺪﮔـﺬاری و ﺗﻔﺴﯿﺮ دادهﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ از راﻫﺒﺮد ﺑﺎزاﻧﺪﯾﺸﯽ اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ، ﻣﻘﻮﻟـﻪﻫـﺎی ﭘـﺪاﮔﻮژﯾﮏ؛ ﻣﻘﻮﻟـﻪﻫـﺎی ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی اﻧﮕﯿﺰﺷﯽ در اﻟﮕﻮی داده ﺑﻨﯿـﺎد ﺑـﺎ ﺗﺒﯿﯿﻦ »آﻣﻮزش ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﻧﮕﯿﺰش« ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﻘﻮﻟﮥ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ، در ﮐﻨﺎر ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻠّﯽ )ﺑﺎ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺷﯿﻮهﻫﺎی ﻓﻌﺎل ﺗـﺪرﯾﺲ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺪرﯾﺲ ـ ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻣﺤﺘـﻮاﯾﯽ(؛ ﺷـﺮاﯾﻂ ﻣﺪاﺧﻠﻪﮔـﺮ )ﺑـﺎ ﻣﻔـﺎﻫﯿﻢ ﻧﮕـﺮش ﻋـﺎﻃﻔﯽ و ﻣﺆﻟﻔـﻪﻫـﺎی ادراﮐــﯽ( و ﺷــﺮاﯾﻂ زﻣﯿﻨــﻪای )ﺑــﺎ ﻣﻔــﺎﻫﯿﻢ وﯾﮋﮔــﯽﻫــﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕــﯽ و ﭼــﺎﻟﺶﻫــﺎی آﻣﻮزﺷــﯽ( ﺗﺸــﺮﯾﺢ ﺷــﺪهاﻧــﺪ. راﻫﺒﺮدﻫﺎ، ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی ﭘﺪاﮔﻮژﯾﮏ و اﺻـﻼح ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎ ﺷـﺎﻣﻞ ﺑﻬﺒـﻮد ﻣﻘﻮﻟـﻪﻫﺎی اﻧﮕﯿﺰﺷﯽ در ﯾﺎدﮔﯿﺮی زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
کلیدواژه ها:
آموزش عالی
،
آﻣـﻮزش زﺑـﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴـﯽ
،
آﻣــﻮزش ﻣﺒﺘﻨــﯽ ﺑــﺮ اﻧﮕﯿــﺰش
،
داﻧﺸــﺠﻮﯾﺎن ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳــﯽ
،
دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺪرﺳﺎن