چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی ایرانی در خصوص تفکر بازخوردی در تدریس بود. بدینمنظور مصاحبه نیمساختاری با نمونه هدفمند متشکل از 15 معلم زبان انگلیسی صورت گرفت. داده ها با کمک روش داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از تحلیل دادهها 5 مقوله استخراج شد که به ترتیب به مقوله اصلی یعنی شناخت و آگهی از تفکر بازخوردی، عوامل مربوط به تدریس، عوامل مربوط به یادگیرنده، عوامل مربوط به معلم، مزایا و معایب تفکر بازخوردی نامگذاری شدند. مقوله های استخراج شده در محیط آموزش زبان مورد بحث قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان میدهد شرکت کنندگان به ارزش و اهمیت تفکر بازخوردی واقفند. نتایج نشان داد عوامل تدریس، عوامل مربوط به یادگیرنده و عوامل مربوط به معلم از مولفه های اصلی تدریس تفکر بازخوردی به شمار میروند. مربیان برنامه های تربیت معلم میتوانند از نتایج این تحقیق جهت ترویج تفکر بازخوردی در دوره های آموزشی و طراحی و برنامه ریزی این روش تدریس استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
عوامل بازدارنده تفکر بازخوردی از دید معلمان زبان انگلیسی ایرانی کدام است ؟ 1 Reflective Teaching 2 Richards & Lockhart 3 Schon 4 Darling-Hammond & Rothman 5 Griffiths 6 Jaiung ٧٧ پیشینه پژوهش صــحبت از تفکر که به میان میآید ادبیات پژوهش مکررا دیویی (١ ١٩٣٣) را پیشــگام اصــلی نظریه های تفکر بازخوردی معرفی میکند.
بدیهی است پیاده سازی روش های مختلف تدریس در محیط های متفاوت رویه ها و نتایج مختلفی به همراه دارد و معلمانی که این روش ها را به کار میبرند دیدگاه متفاوتی در مورد روش های تدریس خواهند داشت مطالعات اندکی به بررسی درک و نگرش معلمان زبان نسبت به تفکر بازخوردی پرداخته اند (الجابری ،٢٠٠٩١ ؛ پدرو،٢٠٠٥١).
نتایج پژوهش اول نشان داد بین تدابیر آموزشی، تفکر بازخوردی 1 Bartlett 2 Brookfield 3 Freire 4 Maslow 5 Rogers 6 Graves 7 Dinkleman 8 Valli 9 Wang Li 1 Al-Jabri 0 1 Pedro 1 1 Shukri 2 1 Sibahi 3 ٧٩ و ارتقاء رشد حرفه ای رابطه معناداری وجود دارد.
بعد فنی یکی از ویژگیهای اصلی تفکر بازخوردی جنبه های فنی تدریس است که عمدتا مسایل آموزشی از قبیل آماده کردن طرح درس ، ارایه درس ، فعالیت ها، مواد آموزشــی و روش های آموزشــی را دربرمیگیرد (وان من ،١ ١٩٧٧) در زیر برخی از نظرات مصاحبه شونده ها آمده است : قبل از رفتن به کلاس به این فکر میکنم چگونه درس را بدهم .
Reflective teaching and language teacher education programmes: A milestone in Yemen and Saudi Arabia.