چکیده:
امروزه انتظار می رود واحدهای تجاری نه تنها به فکر افزایش سود خود بوده بلکه در مقابل اجتماع نیز پاسخگو، و برای جامعه ای که در تعامل با آن هستند، مفید باشند. از طرف دیگراجتناب و فرار مالیاتی شرکت ها بعنوان یک مساله و نگرانی در جامعه تلقی می شود و جامعه در صدد پاسخ به این سوال است که آیا شرکتها و افراد مالیات عادلانه خود را در قبال هزینه هایی اجتماعی که برایشان صرف می شود پرداخت می نمایند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه و اسناد و مدارک و اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نمونه آماری متشکل از 164 شرکت پذیرفته شده در بورس در بازه زمانی 1383 لغایت 1394 می باشد. نتایج تحقیق نشان دهنده ارتباطی معنی دار بین مسئولیت اجتماعی و هزینه های مدیریت مالیات شرکت با اجتناب و فرار مالیاتی می باشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان دهنده ارتباطي معني دار بين مسئوليت اجتماعي و هزينه هاي مديريت ماليات شرکت با اجتناب و فرار مالياتي مي باشد.
اهميت عمده اين تحقيق اين است که : ١- تاثير مسئوليت اجتماعي و مديريت هزينه ماليات شرکت بر اجتناب و فرار مالياتي را با هم مورد مطالعه بررسي قرار داده و مدلي براي اين تاثير ارائه مي دهد.
فرضيه ١-١: حاکميت شرکتي بر رابطه بين هزينه هاي مديريت ماليات و اجتناب و فرار مالياتي تأثير معني داري دارد.
جدول ٢: آزمون ريشه واحد به روش لوين و لين (به تصویر صفحه رجوع شود) چون سطح معني داري آزمون براي تمام متغيرهاي موجود در پژوهش کمتر از ٠,٠٥ است لذا فرض مبني بر وجود ريشه واحد در سري ها را رد کرده و در نتيجه داده ها پايا هستند آزمون فرضيه فرضيه ١: ابعاد مسئوليت اجتماعي شرکت ها بر رابطه بين هزينه هاي مديريت مالياتي و اجتناب و فرار مالياتي تأثير معني داري دارد.
براي تحقق اين امر بايدسطح معناداري ضرايب همه ابعاد مسئوليت اجتماعي درهمه الگوها کمتر از% ٥ باشد؛ که ، با توجه به نتايج آزمون ، سطح معناداري هر سه متغير حاکميت شرکتي، جامعه و تنوع را بايد درادامه بررسي نماييم ، اما خود متغيرمسئوليت اجتماعي(CSR) اثر منفي و معني دار بر بر رابطه بين هزينه هاي مديريت مالياتي و اجتناب و فرار مالياتي دارد.
اما خود متغير مسئوليت اجتماعي(CSR) اثر منفي و معني دار بر رابطه بين هزينه هاي مديريت مالياتي و فرار دارد.