چکیده:
هدف: هدف پژهش حاضر، بررسی و تبیین سطح مدیریت دانش در دانشگاه مازندران با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری است.
روش: جامعه آماری این تحقیق، اعضای هیأت علمی رشتههای شیمی، فیزیک، فنی و مهندسی، ریاضی و علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه مازندران بود که با توجه به حجم جامعه، حجم نمونه برابر 187 نفر تعیین شد که پس از توزیع، تعداد 142 پرسشنامه معتبر جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی، پیمایشی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونهگیری طبقهبندی شده سهمیهای بین اعضای هیآت علمی دانشگاه مازندران توزیع گردید
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کلیت مدل برای دانشگاههای مازندران مورد تأیید است. یعنی اینکه متغیرهای اکتساب دانش، تبدیل دانش، خلق دانش، ذخیره دانش، توزیع دانش و به کارگیری دانش تبیین کننده خوبی از سطح مدیریت دانش در دانشگاه مازندران میباشند.
خلاصه ماشینی:
براي انجام اين پژوهش توصيفي ، مقطعي ، پيمايشي و کاربردي از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روايي و پايايي بر اساس نمونه گيري طبقه بندي شده سهميه اي بين اعضاي هي̂Hت علمي دانشگاه مازندران توزيع گرديد يافته ها: نتايج تحقيق نشان داد که کليت مدل براي دانشگاه هاي مازندران مورد تأييد است .
عباسي و همکاران (١٣٨٨) به بررسي تأثير فرهنگ سازماني بر اجراي مديريت دانش در کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري پرداخته اند.
فرض يک کليت مدل تحليل مسير متغيرهاي مرتبط با شاخص هاي شش گانه مديريت دانش در دانشگاه مازندران ، مورد تأييد بوده و برازش معني دار ندارد.
در معادلات ساختاري ، متغيرها داراي دو گونه روابط تبيين کنندگي براي متغير اصلي مورد مطالعه که در اين تحقيق شاخص هاي شش گانه مديريت دانش در دانشگاه مازندران است ، مي باشند که عبارتند از: مستقيم و غير مستقيم .
63Applying)+0 همانگونه که در معادله ساختاري فوق ملاحظه مي شود، متغيرهاي تبيين کننده شاخص هاي شش گانه مديريت دانش در دانشگاه مازندران به صورت مستقيم و غير مستقيم ، اثرات تبيينيشان مشخص شده است .
Geremin, Druck, and Sen 16.
com/books/about/Knowledge_management.
Knowledge management and the occasional link with performance.
, (1999), The knowledge management forum.
University/industry knowledge management: a university perspective.
In Harvard business Review on Knowledge Management, Boston: HBR School Press.
com/binaries/harvard%20business%20review%20on% 20knowledge %20management_tcm4-364248.
Knowledge management: an introduction and perspective.
Journal of Knowledge Management, 1 (1), 6-14.
Journal of Knowledge Management, 1 (1), 6-14.