چکیده:
در این پژوهش به بررسی میزان اثربخشی معیارهای نه انه مد EFQM در شرکت سایپا پرداخته شده
است . منظور از اثربخشی بررسی میزان موثر بودن اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین
شده سازمان است . به ورکی ، دریک سازمان ، محاسبه اثربخشی چندان ساده نیست و شاخص ها و روش های
متعددی برای سنجش و اندازه یری عمکرد سازمان وجود دارد. یکی از روش های ارزیابی سازمانی ،
خودارزیابی است که در مد EFQM یا تعای سازمانی به آن توجه ویژه ای شده است . در این مد، ٩ موفه
وجود دارد که با استفاده از این موفه ها پنج فرضیه برای تحقیق در نظر رفته شد. روش های ارزیابی در
مد به عنوان رهیافت شناخته می شوند که ابزار پرسشنامه به عنوان یک رهیافت مد برای جمع آوری
الاعات مورد استفاده قرار رفت . در این تحقیق برای سنجش پایایی پرسشنامه ها از آزمون آفای کرونباخ
استفاده شده است که نشان داد پرسشنامه از پایایی موبی برخوردار است . جامعه آماری این پژوهش ٤٣٢
نفر از کارمندان اداری و ستادی این سازمان است . پرسشنامه ها با نظرات نمونه آماری که ٢٠٣ کارمند اداری
و ستادی شرکت سایپا تکمی ردیدند و داده ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی
و تحیی ، مورد تجزیه و تحی قرار رفتند. نتایج این آزمون ها به تایید تمامی فرضیه ها انجامید و اثربخشی
شاخص های مد در سازمان را نشان داد. با توجه به این تحقیق نقاط ضعف و قوت سازمان در بحث
اثربخشی سازمانی مشخص ردید.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی اثربخشی سازمانی، مدل تعالی EFQM ، شرکت سایپا مقدمه امروزه سازمان های بسیاری وجود دارند که خواهان استقرار چرخه بهبود مستمر، ارتقا روزافزون رضایت مشتریان، بهبود مستمر کیفیت ارائه کال و خدمات، افزایش توانمندی ارکان درونی و منابع انسانی و در نهایت نیل به تعالی و سرآمدی سازمانی خود هستند تا بتوانند زمینه مناسبی برای رقابت موثر با رقبای تجاری خود ایجاد نموده و حیات اقتصادی خود را تعیین نمایند.
در راستای تحقق این اهداف و بهمنظور استفاده از EFQM در راهنمای ارزیابی باید بر اساس این شش ابزار زیر عمل کرد)"تارنمای رسمی EFQM٩"(: • خودارزیابی ساده • پرسشنامه • بررسی سریع • ماتریس تعالی کسبوکار • ماتریس تعالی • شبیهسازی بازدید محل مفهوم اثربخشی و اثربخشی سازمانی تعریف متداولی که بسیاری از اندیشمندان مدیریت در مورد اثربخشی انجام دادهاند عبارت است از: اثربخشی میزان رسیدن به اهداف سازمانی را گویند )گیوریان، ١٣٣١(.
اثربخشی سازمانی را با چند رویکرد می توان مورد بررسی قرار داد: • رویکرد تحقق هدف • رویکرد سیستمی منابع • رویکرد رضایت ذینفعان استراتژیک • رویکرد ارزشهای رقابتی • رویکرد فرایندهای درونی فرضیه های پژوهش • فرضیه اول: بر اساس ارزیابی EFQM ، شاخصهای مدل EFQM در شرکت سایپا اثربخش است.
• فرضیه سوم: بر اساس ارزیابی انجام شده، شاخصهای کارکنان، استراتژی و شرکا و منابع مدل EFQM در شرکت سایپا اثربخش است.
• فرضیه پنجم: بر اساس ارزیابی انجام شده نتایج کارکنان، مشتریان و جامعهی مدل EFQM در شرکت سایپا اثربخش است.
• فرضیه ششم: بر اساس ارزیابی انجام شده، نتایج کلیدی عملکرد مدل EFQM در شرکت سایپا اثربخش است.