چکیده:
نفی امور رنج آور دنیوی و تلاش برای ساختن یا به تصویر کشیدن جهانی که در آن کمال محض باشد در اندیشه انسانی که هبوط از بهشت به زمین را تجربه کرده، ریشه یی تاریخی دارد. این اندیشه سبب شکلگیری مدینه آرمانی شده که توسط متفکرین غربی و شرقی به تصویر کشیده شده است. خواجه نصیرالدین و بوعلی از جمله متفکرانی هستند که در این زمینه نظریه پردازی کرده و به ابعاد مختلف مدینه آرمانی خویش پرداخته اند. اما آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد، مقایسه دیدگاه این متفکران در باب مدینه آرمانی است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و با استفاده از مطالعه اسناد و مدارک موجود در باب اندیشه مدینه آرمانی از دیدگاه ایشان (خواجه نصیرالدین و بوعلی) بوده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد تفاوت در آبشخور نظری در جهت توصیف مدینه آرمانی، اشتراک در نوع جهان بینی، دید سلسه مراتبی و طبقاتی بوعلی، نگاهی تدقیق شده به اجزاء و ساختار مدینه آرمانی در اندیشه او نسبت به خواجه، تفاوت در نوع رهبری و صفات رئیس مدینه، اشتراک در وضع شروطی برای دستیابی به مقام ریاست مدینه، نگاه مصلحانه به وضعیت موجود از جمله شباهتها و اختلافهای خواجه نصیرالدین طوسی و بوعلی سینا در توصیف مدینه آرمانی است. بدیهی است که با توجه به جهان بینی اسلامی حاکم بر هردو تفکر، نتایج این پژوهش میتواند راهگشای مفیدی برای ترسیم شهر اسلامی باشد که این مهم دستاوردی برای پژوهشگرانی باشد که اندیشه ایجاد شهر اسلامی دارند.
خلاصه ماشینی:
آنچه از مطالب یاد شده میتوان استنباط نمود این است که اندیشة خواجه در توصیف مدینه آرمانی بیشتر متأثر از فارابی(<EndNote No="374" Text=" آنجایی که فارابی و خواجه قوانین انسانی را درخور شهر آرمانی خویش نمییابند و عقل فعال را واسطه تسری قانون عام کائناتی به نظام مدینه از راه رئیس اول میداند («درآمدی تطبیقی بر ماهیت مدینه فاضله در آرای فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی»، فصلنامه سیاست، دوره 45، ش2، ص504).
History of Philosophy Volume 9, Number 2, Issue 34, December 2018ContentsPlato’s Mathematical Ontology in Islamic and Western Interpretations/ Mohammad Saket Nalkiashari and Ali Naqi BaqershahiPhiloponus and the Development of his Philosophical Thoughts/ Farhad Assadi, Maryam Salem, and Syed Mohammad Esmaeel Syed Hashemy Hakim Sabziwari’s Impact on the School of Tehran: Continuity of the Qajar Philosophical School of Isfahan/ Mohammad Javad Sami and Saeed Rahimian A Study of the Fundamental Principles and Elements of Comparative Philosophy in Izutsu’s Philosophy/ Ghasem Pourhasan and Hamidreza Eskandari Damaneh Suhrawardi’s Background in Advocating Mentally-Positedness of Existence/ Mahmoud Hedayatafza and Zeynab Bostani Happiness and Contemplation of Beauty in Plato’s Symposium/ Hamidreza Mahboobi Arani A Comparative Study of Utopia in Islamic Thinkers: A Case Study of the Views of Khwajah Nasir al-Din Tusi and Ibn Sina/ Mahdi Torkashvand and Ali Khajeh Naieni * * *Plato’s Mathematical Ontology in Islamic and Western InterpretationsMohammad Saket Nalkiashari, PhD candidate, Department of Philosophy (corresponding author), Imam Khomeini International University, Qazvin, IranAli Naqi Baqershahi, Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran Mathematics has always been considered to be among certain sciences; however, the objects of mathematical knowledge have continually occupied the minds of mathematicians and philosophers of mathematics.