چکیده:
افزایش امنیت در حمل و نقل بینالمللی با تلاشهای خطوط هوایی در جهت به دست آوردن ناوگانی جدید و ایمن میسر میباشد. از اهداف اصلی این مقاله بررسی قوانین تحریم سال 1995 ایالات متحد امریکا علیه خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران میباشد. با بررسی حقوقی مفاد قانون تحریم به این نتیجه رسیدهایم که تحریمهای هوایی علیه کشورمان با روح و متن کنوانسیون هواپیمایی کشوری مطابق نمیباشد. بنابراین از ایکائو به عنوان سازمان تخصصی سازمان ملل انتظار میرود که فشارهای عمومی بینالمللی را بر ایالات متحد به عنوان عضوی از کنوانسیون در خصوص حذف تحریمها اعمال نماید.
خلاصه ماشینی:
با در نظر گرفتن این اهداف ، معاهده حقوق و تعهدات کشورهای عـضو را در خصوص مسائل هواپیمـایی کـشوری تعریـف و اعـضاء را متعهـد کـرده اسـت تـا در برنامه هایی که برای تسهیل حمل و نقل هوایی بین المللی و بهبود بخشیدن بـه خـدمات هوانوردی ضروری میباشند، همکاری مجدانـه ای داشـته باشـند.
6. International Civil Aviation Organization (ICAO) سازمان موقت هواپیمایی کشوری بعد از لازم الاجراء شدن کنوانسیون شـیکاگو در سـال ١٩٤٧ جـای خـود را بـه سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) داد.
ایالات متحد همراه با کانادا و انگلیس در کنفرانس مربوط به کنوانسیون شیکاگو پیشنهاد کردند کـه : تعهـدات مشخصی برای کشورهای عضو ایجاد شود و هر کشور عضو استفاده از حمل و نقل هوایی کشوری را بـه عنـوان ابزاری برای سیاست ملی در روابط بین المللی رد میکند و باید تعهداتش تحت کنوانسیون را که به گونه ای آزادانه پذیرفته است را با حسن نیت انجام دهد.
٤- غیر قانونی بودن تحریم با توجه به مفاد کنوانسیون شیکاگو در سی و پنجمین و سی و ششمین مجمع ایکائو، تحقیقات ارائه شده توسط جمهـوری اسلامی ایران اثرات سوء تحریم تجاری ایالات متحد امریکا بر فعالیـت هـای هواپیمـایی کشوری را نشان داده است .
علاوه بر این در مقاله ها تأکید شده است که جمهوری اسلامی ایران و کـشورهای دیگری که موضوع تحریم تجاری هستند، دارای فرصت های منـصفانه ای بـرای داشـتن دسترسی آزاد به بازار هوایی برای منظم کردن و مرتفع کردن مشکلات بـالقوه اشـان در 18 هواپیمایی کشوری نمی باشند.