چکیده:
بیشک نظام آموزشی غرب با توجه به توسعهیافتگی، اعمال الگوهای نوین آموزشی، و برخورداری از کتابخانه غنی و دیگر امکانات از کشور در حال توسعهای چون ایران پیشتر است. این شاید مهمترین دلیل پروراندن رؤیای تحصیل در دانشگاههای خارجی در قارههای اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا در اذهان دانشجویان ایرانی در رشتههای مختلف دانشگاهی باشد. پرورش قدرت استدلال، مباحثه، تفکر انتقادی، و مهارتهای فردی و گروهی مختلف از دیگر مزایای ارزشمند تحصیل در دانشگاههای خارجی است. خصوصاً اینکه حجم مطالعات و همچنین تکالیف دانشجو بسیار بیشتر از نظام آموزشی حقوق در ایران است و این مسأله به توانمندتر شدن ذهن دانشجو کمک میکند. این نوشتار با ترسیم نظام آموزشی حقوق در انگلستان، تفاوتهای آن با نظام آموزشی حقوق در ایران را به بحث میگذارد و با تکیه بر نقاط مثبت آموزش حقوق در انگلستان به طور ضمنی به تغییرات در راستای اعتلای نظام آموزشی حقوق در ایران اشاره دارد. در واقع، نویسندگان با توجه به تجارب تحصیلی خویش در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ حقوق این دانشگاه، به این موضوع پرداختهاند.
خلاصه ماشینی:
خصوصا اینکه حجم مطالعات و همچنین تکالیف دانشجو بسیار بیشتر از نظـام آموزشی حقوق در ایران است و این مسأله به توانمنـدتر شـدن ذهـن دانـشجو کمک مـی کنـد.
افزون بر این ، از آنجا که دانشگاه های خـارجی بـا رعایـت الگـوی پذیرش دانشجو از سراسر جهان اقدام به اعطای پذیرش مـی کننـد محیطـی مناسـب بـرای آشنایی با دانشجویان با پیشینه جغرافیایی متنوع را نیز فراهم می کند.
از این رو، بـه اشـتراک گذاشتن تجارب و نیز تبادل اطلاعات پیرامون قوانین در نظام های حقـوقی مختلـف ، نحـوه اعطای پروانه وکالت ، چگونگی رسیدگی به دعاوی و غیره از جمله مزایای هم کلاسی بودن با دانشجویانی است که از کشورهای متفاوتی می آیند و همگی در دانـشکده حقـوق یکجـا جمع شده اند.
در حین تحصیل و نیز پس از بازگشت ، دوستان حقوقی سوالاتی گوناگونی از تجربه ما داشتند که در نهایت ما را بر آن داشت با نگارش این مقاله روایی تجربـه خـود از تحـصیل یک ساله کارشناسی ارشد در دانشکده حقوق دانشگاه وارویک ١ را با شما در میان بگذاریم .
در ایـن مـدت استاد در جریان مباحثات به صحبت های دانشجویان نظارت می کند و پـس از پایـان مـدت مختص به مباحثه ، گروه ها نتایج بحث خود را در کلاس ارائه مـی کننـد.
البته ، روش برخی اساتید این است که مباحثه پیش از شروع کلاس و طی هفته انجام شود به طوری که نتیجه آن مباحثات جهت ارائه در کلاس درس آماده باشد.