چکیده:
بازیهای رایانهای گامی چشمگیر و پویا، فراتر از بازیهای سنتی صفحهای و حتی فراتر از سرگرمی تماشای تلویزیون را نشان میدهد. این بازیها امروزه قسمت اعظم بازار جهان را به خود اختصاص دادهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتیاد به بازیهای کامپیوتری بر افت تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه دوره اول زاهدان بود. این مطالعه توصیفی- از نوع همبستگی در سال 96 و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره اول که به روش دسترس 170 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اعتیاد به بازیهای کامپیوتری بود. دادهها با استفاده از آزمون میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t و تحلیل واریانس با استفاده از نرمافزار spss-23 تجزیهوتحلیل شدند. دادههای پژوهش نشان داد میزان استفاده از بازی کامپیوتری و افت تحصیلی دانش آموزان در سطح بالایی است. همچنین بازیهای کامپیوتری باعث افت تحصیلی دانش آموزان میشوند (01/0 ≥ p). نتایج وجود تاثیر ارتباط بین بازی کامپیوتری و افت تحصیلی را نشان میدهد. خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم که بازیهای رایانهای همانند بسیاری دیگر از پدیدههای عصر فناوری اطلاعات به زندگی ما پیداکرده است و یکی از سرگرمیهای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است؛ بنابراین باید از طریق آموزشهای موثر و نحوه صحیح استفاده از رایانه را آموزش داد.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتیاد به بازیهای کامپیوتری بر افت تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه دوره اول زاهدان بود.
دادههای پژوهش نشان داد میزان استفاده از بازی کامپیوتری و افت تحصیلی دانش آموزان در سطح بالایی است.
عبدالخالقی، دواچی، صحبایی و محمودی (1384) دریافتند دانشآموزانی که بازیهای رایانهای را جزء برنامه و سرگرمیهای هفتگی خود قرار داده بودند و انجام این بازیها سبب کاهش عملکرد تحصیلی در دانش آموزان شده بود.
ابزار سنجش در مطالعه فوق شامل موارد زیر بود: الف) پرسشنامه اعتیاد به بازیهای رایانهای: این مقیاس توسط محقق برای سنجش افت تحصیلی دانش آموزان 12 تا 14 سال تهیهشده و دارای یک فرم دانشآموز است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول شماره 2 مشاهده میشود مقدار t مشاهدهشده اعتیاد به بازی رایانهای (78/27) و افت تحصیلی (95/9) که از مقدار میانگین آزمون بالاتر است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اعتیاد به بازیهای رایانهای و افت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان زاهدان در سطح بالایی است.
درنتیجه آزمون، معنادار است؛ بنابراین اعتیاد به بازیهای رایانهای بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان زاهدان تأثیر معناداری دارد.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیهای کامپیوتری بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر زاهدان است.
The purpose of this study was to investigate the effect of computer games addiction on the academic dropout of high school students in Zahedan.