چکیده:
هدف از این تحقیق شناسایی و ارزیابی مولفه های عملکرد مربیان تیم های ورزشی دانشگاههای ایران بود. نمونه آماری این تحقیق را تعداد 543 نفر از چهار گروه مرتبط با عملکرد مربیان ورزش دانشگاهی شامل ورزشکاران ( 324 نفر )، مربیان ( 99 نفر )، مدیران ( 41 نفر ) و سرپرستان ( 79 نفر ) تیمهای ورزشی شرکت کننده در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان ایران که در سال 1393 برگزار شد تشکیل می دادند. روش گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به تایید رسید. روش تحلیل داده استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و جهت طراحی مدل از نرم افزار آموس استفاده شد. همچنین به منظور اولویت بندی معیارها از گروه متخصصین شامل 8 نفر با تکنیک تصمیم گیری چند معیاره ای اچ پی استفاده شد. بدین ترتیب هشت عامل مهارتهای ارتباطی، دانش فنی، مهارتهای مدیریتی، مدل نقش، موفقیت برنامه، حمایت از الگوی دانشجو- ورزشکار، بکارگیری نیروهای جدید و مهارتهای مالی از طریق تحلیل عاملی استخراج و تأیید شد و مدل تحقیق ترسیم و برازش آن مورد تایید قرار گرفت. به مدیران ورزش دانشگاه توصیه میشود برای ارزشیابی عملکرد مربیان به عوامل این مدل توجه نمایند.
خلاصه ماشینی:
محمدی، ایزدی و صالحی (2011، 23) پیشنهاد کردند که مربیان ورزش باید دانش و مهارتهای خود را با هدف غلبه بر تحولات پیچیده و محیط همیشه درحالتغییر ورزش بهطور مستمر بهرو پژوهشها نشان دادهاند که نقش مربیان در ورزش متنوع و گوناگون است؛ از یک آموزگار، استاد و دوست گرفته تا یک مشاور، مربی سازماندهنده، برانگیزاننده، رهبر، برنامهریز، تصمیمگیرن Hardman, Jones & Jones Drakou, Kambitsis, Charachousou & Tsetzis Le Roux منبع اصلی تمامی دانش مرتبط با ورزش و تمرین است (زابو 1 ، 2012).
لیروکس (2007) خاطر نشان میکند که مربیگری لزوماً جزو سختترین مشاغل دنیا نیست؛ اما هر فردی برای ت Szabo Moen & Federici Strategies Graham & Renshaw Gordon Teodorescu به یک مربی، مناسب نخواهد بود؛ ازاینرو، تبدیلشدن به یک مربی نیازمند داشتن مهارت و توانایی در یک ورزش خاص همراه با دانش، خرد و بینش نسبت به خود و دیگران است و همچنین، نیازمند تعهد و دلبستگی عاطفی به ورزش است.
یکی از نکات مهم در برقراری ارتباط، درک رفتار و گفتار مربی توسط بازیکنان است؛ بهطوریکه اسم 5 Forrester"/>Forrester"/> (2012) معتقدند درک رفتار مربی بهوسیله ورزشکاران مهمتر از ر 6 & Kikkawa"/>& Kikkawa"/> (2015) اشاره کردند که حتی ارتباطات غیرکلامی مربیان میتوانند در عملکرد ورزشکاران تأثیرگذار باشند و ملاکی بر 7 No="55" Text=" Lu"/>No="55" Text=" Lu"/> و همکاران (2015 Shermane Gallo & Marco Plessner, Unkelbach, Memmert, Baltes & Kolb.
Trudel, Cote & Bernard Smith, Roberts, Wallace & Forrester Shimazaki & Kikkawa Lu ورزشکاران دانشجوی رشتههای ورزشی انفرادی بیان کردند که داشتن تعاملات مناسب و قابلیت ارتجاع مربیان باعث کاهش استرس و افسردگی زندگی ورزشکاران میشود.