چکیده:
هدف: شناخت و تعیین میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی نوجوانان از کتابخانه های عمومیشهر اصفهان بوده است.روش: تعداد328 عضو از میان 9418 نفر اعضای نوجوان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته چند گزینه ای با طیف لیکرت جمع آوری شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتاب های کمک درسی مهمترین منبع مورداستفاده نوجوانان در رفع نیازهای اطلاعاتی است و مهمترین منبع نیز در برآوردن نیاز اطلاعاتی آنان محسوب می شوند. خدمات امانت دهی به عنوان مهمترین خدمات عمومی تعیین شد که مهمترین خدمت در برآوردن نیاز اطلاعاتی آنان نیز است. مهمترین مشکل در رفع نیازهای اطلاعاتی عدم آگاهی نوجوانان از منابع جدید است. بیشترین موضوع مورد علاقه آنان تکنولوژی است .نتایج: نتایج پژوهش حاکی از این است که کتابخانه های عمومی تقریبا در برخورد با نیازهای اطلاعاتی مراجعان نوجوان خود و نیزدر خدمات امانت دهی موفق عمل نمودند، اما در سایر خدمات ضعیف عمل نموده اند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین در این پژوهش سعی شد تا جهت تهیه مجموعه ای مناسب از منابع و خدمات عمومیدر کتابخانه های عمومی متناسب با ذوق و سلیقه مخاطبان ، نیازهای اطلاعاتی مراجعه کنندگان مورد بررسی و سنجش قرار گیرد.
یوسفی و دیگران (١٣٩٣) در پژوهشی به بررسی رفتار اطلاع یابی جهت برطرف کردن نیاز اطلاعاتی پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی پرداخته و دریافتند که برای انجام پژوهش استفاده از مقالات نشریات ادواری در رتبه اول قرار دارد و پژوهشگران بیشتر از ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران داخل کشور و تجارب شخصی استفاده میکنند و از ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور و شرکت در همایش - های خارجی کمترین استفاده میشود.
چودهاری ٣ (٢٠١٣) نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی استفاده کنندگان کتابخانه دانشگاهی آسام را بررسی کردند و دریافتند که نیازهای مطالعه ، پژوهشی و آموزشی توسط مجموعه ای از کتاب های کتابخانه ، دایره المعارف ها و ادواریها و پایان نامه برآورده میشود و برای بیشتر کاربران ناکافی است .
نظرات پاسخگویان (نوجوانان ) درباره میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی آنان از منابع کتابخانه ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول کتابهای تست با ١/٣٠ درصد بیشترین و پایگاه مقالات نمایه با ٠/٥ درصد کمترین درصد در نظرسنجی خیلی زیاد برآورد شده است .
اولویت بندی منابع کتابخانه ای در برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی نوجوانان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول اولویت اول را کتاب های کمک درسی با میانگین رتبه (٢/٩٩ ) و اولویت آخر را پایگاه مقالات نمایه با میانگین رتبه (٦/٧٨ ) دارد.