چکیده:
هدف این پژوهش، تدوین الگوی بومی شاخص های سرمایه فکری و اندازه گیری آنها در دانشگاه شهید چمران اهواز طی سال های 87-1383 است که با روش توصیفی از نوع مطالعه موردی به انجام رسیده است. به همین جهت، پژوهش حاضر، در چهار مرحله زیر اقدام به بومی سازی شاخص های سرمایه فکری دانشگاه نموده است: مطالعه منابع علمی مرتبط با سرمایه فکری در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها به منظور شناسایی فهرست اولیه ای از شاخص ها، بهره گیری از نظرات کارشناسان به منظور شناسایی شاخص های متناسب با ساختار دانشگاه شهید چمران، انتخاب شاخص های همسو با اهداف دانشگاه، شناسایی شاخص های مهم تر با استفاده از پرسش نامه نظرخواهی از مسئولان در موقعیت های استراتژیک دانشگاه. در نتیجه تعداد 77 شاخص به عنوان شاخص های نهایی سرمایه فکری دانشگاه انتخاب شدند و از این تعداد 64 شاخص مورد اندازه گیری قرار گرفتند و وضعیت رشد آنها طی سال های 87-1383 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد وضعیت رشد 88/71 درصد از کل شاخص های سرمایه فکری مطابق با اهداف دانشگاه بوده و 12/28 درصد مطابق با اهداف دانشگاه نبوده است. همچنین یافته ها نشان داد سرمایه ساختاری دانشگاه از وضعیت بهتری نسبت به سرمایه انسانی و رابطه ای برخوردار است و این دو مولفه نیازمند برنامه ریزی و مدیریت بیشتر هستند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که مهم ترین و مناسب ترین شاخص های اندازهگیری سرمایه فکری (در هریک از مؤلفه های سرمایه انسانی ، ساختاری و رابطه ای ) برای دانشگاه شهید چمران کدامند؟ و هریک از شاخص های سرمایه فکری دانشگاه از چه وضعیتی طی سال های ٨٧-١٣٨٣، برخورداربوده اند؟ چهارچوب نظری تحقیق به منظور تدوین چهارچوب نظری تحقیق از مدل نظری هدایت کننده اسکاندیا استفاده شده است .
٦. پیشنهاد می شود مدیریت دانشگاه در قسمت سرمایه رابطه ای در راستای تقویت شاخص های زیر که یا دارای کاهش رشد طی سال های مورد بررسی بوده اند و یا رشدی نداشته اند برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند: برنامه ریزی با هدف افزایش تعداد همایش ها و سمینارهای برگزارشده و شرکت شده داخلی ، افزایش تعداد تفاهم نامه های امضاشده با سایر مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی به منظور انجام برنامه ها و پروژههای تحقیقاتی ، افزایش تعداد قطب های علمی کشور، افزایش همکاریهای بین المللی مانند افزایش دورههای آموزشی برگزارشده توسط اساتید خارجی ، افزایش تعداد دانشجویان خارجی .
Fazlic, Amir (2005), Measuring the intellectual capital of a university, Conference on trends in the management of human resources in higher education, available at: www.
asp?articleid=1114 Ramirez, Yolanda; Lorduy, Carmen; Antonio Rojas, Jose (2007), Intellectual capital management in Spanish universities Sánchez, M.
, Paloma; Castrillo, Rocio; Elena, Susana (2006a), Intellectual capital management and Reporting in universities, Paper presented at the International Conference on Science, “Technology and Innovation Indicators”, History and New Perspectives, Lugano 15-17, November 2006.
, Paloma; Elena, Susana (2006b), Intellectual capital in universities Improving transparency and internal management, available at www.
کلیدواژه ها:
شاخص
،
سرمایه انسانی
،
سرمایه فکری
،
دانشگاه شهید چمران
،
سرمایه ساختاری
،
بومی سازی
،
سرمایه رابطه ای