چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر تمایل دانشجویان دختر رشته کشاورزی به کارآفرینی انجام شده است. این تحقیق از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه های علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و پیام نور واحد ساری تشکیل می دهند که نمونه ای به حجم 88 نفر، با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم از بین آنان انتخاب و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. داده های این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین متغیرهای خودکارآمدی، هنجار اجتماعی، مهارت های کارآفرینی، انگیزه، استقلال طلبی، برداشت ذهنی از جذاب بودن، انتظار و خلاقیت دانشجویان و تمایل کارآفرینانه آنان، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. با استفاده از رگرسیون گام به گام متغیرهای برداشت ذهنی از جذاب بودن کارآفرینی، هنجار اجتماعی و تعداد اعضای خانوار به ترتیب طی سه گام وارد معادله رگرسیون شدند که سه متغیر مذکور در مجموع 2/60 درصد از تغییرات تمایل کارآفرینانه دانشجویان را تببین می کردند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین متغیرهای خودکارآمدی، هنجار اجتماعی ، مهارتهای کارآفرینی ، انگیزه، استقلالطلبی ، برداشت ذهنی از جذاب بودن، انتظار و خلاقیت دانشجویان و تمایل کارآفرینانه آنان، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
Baughn ـ بین انگیزه های بیرونی دانشجویان و تمایل آنها به کارآفرینی رابطه معنی داری وجود دارد.
نتیجه نشان می دهد بین متغیر مذکور و تمایل دانشجویان به کارآفرینی در سطح ١ درصد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ بدین معنا که هرچه ادراک دانشجویان از جاذبه های راهاندازی یک کسب وکار بیشتر باشد، میل و رغبت آنان برای کارآفرین شدن بیشتر خواهد بود.
نتیجه نشان می دهد بین این متغیر و تمایل دانشجویان به کارآفرینی در سطح ١ درصد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
تحلیل رگرسیونی در این پژوهش از تحلیل رگرسیون چندگانه برای بررسی تأثیر متغیرهای مستقل شامل سن ، درآمد، تعداد اعضای خانواده، معدل، هنجار اجتماعی ، مهارتهای کارآفرینی ، انتظار، خودکارآمدی، رقابت طلبی ، استقلالطلبی ، انگیزه های درونی و بیرونی ، خلاقیت و جذاب بودن کارآفرینی بر متغیر وابسته تمایل دانشجویان به کارآفرینی استفاده شد.
٣. بین استقلالطلبی دانشجویان و تمایل آنها به کارآفرینی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
C. (2009), “Entrepreneurial self- efficacy and entrepreneurial intention: the Turkish case”, International Entrepreneurship and Management Journal, Retrieved 14 June 2010, from http: //www.
(2006), “Linking creativity with entrepreneurial intentions: A structural approach”, International Entrepreneurship and Management Journal, 2 (3), pp.