چکیده:
با اذعان به رشد کمی خصوصی سازی آموزش عالی در کشور طی سال های اخیر، این تحول ساختاری در نظام آموزش عالی در صورتی از موفقیت برخوردار خواهد بود که همگام با رشد کمی به رشد و توسعه کیفی این پدیده نیز توجه لازم صورت گیرد. از اینرو، این پژوهش با هدف شناسایی الزامات کلان توسعه کیفی خصوصی سازی آموزش عالی در ایران انجام شد. روش این پژوهش، آمیخته اکتشافی بود. در این پژوهش، 48 الزام کلان در 7 بعد اصلی شناسایی شد. نمونه این پژوهش مشتمل بر 103 نفر از متخصصان و صاحبنظران آموزش عالی و دست اندرکاران موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بود. از دیدگاه این افراد، تمامی الزامات شناسایی شده از اهمیت متوسط به بالا در توسعه کیفی خصوصی سازی آموزش عالی برخوردار بودند و لیکن آن الزاماتی که از اهمیت بالایی برخوردار بودند در شرایط موجود خصوصی سازی آموزش عالی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
چهارمین گویه از الزامات کلان سیاست گذاری و راهبردی از نظر اهمیت در توسعه کیفی خصوصی سازی آموزش عالی کشور از دیدگاه پاسخ دهندگان «انسجام و هماهنگی در بخش های مختلف دولت و وزارت علوم در فرآیند خصوصی سازی آموزش عالی» بوده است .
Fielden LaRocque وارقسه (٢٠٠٤)، وونگ سوتورن و وانگ ١(١٩٩٥)، سانیال (١٩٩٨)، لوی و زامتا(٢٠١١)، کیم و لی ٢(٢٠٠٦)، سیوالینگام ٣(٢٠٠٦)، جانتان و همکاران ٤(٢٠٠٦)، لی ٥(٢٠٠٤)، هادیهارداجا٦(١٩٩٥)، پاچاشویلی ٧(٢٠٠٧)، لین ٨(٢٠١٠)، ملکی(١٣٨٤)، قورچیان و حیدری(١٣٨٧( و آراسته و اسفندیاری(١٣٨٩( نیز این الزام را به عنوان یکی از موارد مهم در توسعه خصوصی سازی آموزش عالی مطرح کرده اند.
Fielden Cheng «اعطای اعتبارات پژوهشی به مؤسسات آموزش عالی خصوصی همچون بخش دولتی»، سومین رتبه را به لحاظ اهمیت در بین الزامات کلان مالی و اقتصادی در توسعه کیفی خصوصی سازی آموزش عالی به خود اختصاص داده است .
به منظور توسعه کیفی این فرآیند در کشور، نیاز است که به مهمترین الزامات کلان توجه بیشتری شود و آن دسته از الزاماتی که از میزان توجه کمتری طی دوران رشد کمی خصوصی سازی آموزش عالی در ایران برخوردار بوده اند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته تا زمینه توسعه کیفی این تحول ساختاری در نظام آموزش عالی کشور را فراهم آورد.
(Eds(, A New Dynamic: Private Higher education (pp 71-90(, UNESCO.
In proceeding of a Regional Seminar of Private Higher Education in Asia and the Pacific, China, 31 October- 3 Novmber 1995(pp 30-46(, Wongsothorn, Tong-InYibing, Wang(Eds(, Published by UNESCO.
C. (2011(, “Public Policy for Private Higher Education: A Global Analysis”, Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 13(4(, 383-396.