چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عوامل موثر بر خودکارآمدی پژوهشی از طریق یک الگوی علی مبتنی بر نظریه شناختی- اجتماعی است. روش تحقیق از نوع توصیفی و مدل معادلات ساختاری است. جامعه تحقیق شامل دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد بود. به منظور آزمون مدل، نمونه ای به حجم 126 آزمودنی، از بین دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد انتخاب شدند. پرسشنامه های خودکارآمدی پژوهشی و عوامل موثر بر خودکارآمدی شامل تجارب پیشین، تشویق دیگران، تجارب جانشین، اضطراب و نگرش به دروس توسط آزمودنی ها تکمیل شد. اعتبار و روایی پرسشنامه های مذکور احراز شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که مولفه های خودکارآمدی پژوهشی و برخی عوامل موثر بر خودکارآمدی دو به دو با هم همبستگی دارند (05/0p<). با اجرای الگوی معادلات ساختاری برای آزمون رابطه تجارب پیشین، تشویق دیگران، تجارب جانشین، اضطراب و نگرش خودکارآمدی، پژوهشی مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است و خودکارآمدی پژوهشی به خوبی از طریق عوامل موثر بر خودکارآمدی پیش بینی و تبیین شده است (91/0 ،NNFI= 091/0 0RSMEA=). برخی ضرایب مسیر الگوی پیشنهادی نیز معنادار بود (01/0p<). عوامل محیطی مانند تجربه های پژوهشی، جو دانشگاهی مشوق و بدون استرس می تواند در افزایش خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان موثر باشد. لذا تغییر در شیوه های مدیریت دانشگاهی، برنامه ریزی آموزشی و درسی با هدف افزایش خودکارآمدی پژوهشی، ایجاد باورهای انگیزشی مفید و سازنده و ادراکات محیطی مشوق تحقیق کردن، ضروری است.
خلاصه ماشینی:
خودکارآمدی، قضاوت افراد در مورد توانایی هایشان برای سازمان دهی و اجرای یک سلسله کارها برای رسیدن به اهداف و عملکردهای مورد نظر است 1 -Research Motivation 2 -Social Cognitive Theory 3 -Zimmerman Browner 4 - self-reference 5 -Self Regulated 6 -Pintrich Schunk 7 -self efficacy (اسواتلی ١، بروی ٢ و کرامر٣، ٢٠١١؛ تئو٤ و هوی لینگ کو٥، ٢٠١٠؛ موریفیلد لانگ ٦، ٢٠١٠؛ جانگرت ٧، ٢٠٠٩؛ نیلسن ٨، ٢٠٠٩؛ سلامی ٩، ٢٠٠٨؛ گائو١٠، لی ١١و هاریسون ١٢، ٢٠٠٨؛ بن هج عبد وهاب ١٣، ٢٠٠٧)، که یکی از این فعالیت ها و عملکردها می تواند، پژوهش باشد.
5 - Forester, Kahn and Hesson-McInnis 6 -Philips هولدن ، بارکر، مین آقان و رزنبرگ ١(١٩٩٩)، فیلیپس و روزل ٢ (١٩٩٤) و گال و بورگ .
نمودار٢، الگوی نهایی آزمون شده براساس داده های به دست آمده از نمونه با متغیرهای نهفته (رجوع شود به تصویر صفحه) شاخص های تولیدی الگوی ساختاری فقط محدود به شاخص های برازش کلی الگو نیست ، بلکه پارامترهای استاندارد β و g و مقادیر t متناظر با آن برای هر یک از مسیرهای علی از متغیرهای برون زاد مشاهده شده تجارب پیشین ، نگرش ، تشویق ، تجارب جانشین و اضطراب به متغیرهای درون زاد نهفته خودکارآمدی تحقیق (ضرایب گاما) نیز وجود دارد.
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که عواملی چون تجارب دانشجویان در زمینه های تحقیق ، تشویق و استرس و اضطراب با خودکارآمدی پژوهشی رابطه دارد یا آن را پیش بینی می کند.