چکیده:
دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای یک کشور، علاوه بر وظیفه تعلیم و تربیت دانشجو، در حوزه های قانونی، زیست محیطی، اخلاقی و نوع دوستی نیز مسئولیتی تحت عنوان «مسئولیت اجتماعی دانشگاه» به عهده دارد، ولی علارغم مطالعات متعددی که در حوزه مسئولیت اجتماعی صورت گرفته، در حوزه دانشگاه ها مدل بومی شده برای مفهوم سازی مسئولیت اجتماعی وجود ندارد. این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها انجام شده است. برای این منظور، با مطالعه جامع ادبیات موضوع، شاخصهای مسئولیت اجتماعی شناسایی و برای بومی سازی آنها در دانشگاه ها از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است تا هم توافق خبرگان در مورد شاخص ها مبنای تصمیم گیری باشد و هم در فضای فازی بتوان به طور دقیق تر، به تحلیل نظرات کلامی خبرگان پرداخت. 39شاخص شناسایی شده از ادبیات با استفاده از نظر 10نفر از خبرگان دانشگاه شیراز، طی 4 دور دلفی به 18شاخص نهایی تبدیل گردید.
خلاصه ماشینی:
جدول ٤: نتیجه مرحله نخست نظرخواهی از خبرگان شاخص تعداد پاسخ ها کم متوسط زیاد ارائه خدمات آموزشی باکیفیت 0 0 9 ارائه خدمات پژوهشی باکیفیت 0 1 8 ارائه خدمات دانشجویی باکیفیت 0 3 6 مدیریت رابطه با دانشجویان 0 1 8 رضایت دانشجویان 0 4 5 ارتقای بهره وری 0 3 6 رعایت استاندارد آموزشی 0 1 8 رعایت حقوق دانشجویان 0 0 9 احترام به تعهدات قراردادی فیمابین 0 2 6 رعایت الزامات قانونی 0 1 8 رعایت الزامات فراقانونی 1 3 4 در نظر گرفتن شرایط دانشجوی آسیب پذیر 0 4 5 ارائه اطلاعات واقعی و نااریب به دانشجویان ، اساتید و کارمندان 1 2 6 حفظ اطلاعات و حریم خصوصی دانشجویان ، اساتید و کارمندان 0 2 7 تکریم دانشجویان 0 1 8 رعایت حقوق سهامداران 3 4 2 مبارزه با فساد و رشوه 0 1 8 ایجاد فرصت های برابر و اجتناب از تبعیض 0 1 8 رعایت مالکیت معنوی 0 1 7 احترام به ارزش های اجتماعی 0 0 9 رعایت اصول و موازین اخلاقی 0 1 8 رعایت بهداشت شغلی و ایمنی کارکنان و اساتید 0 4 5 اجرای سیاست های ضد جرم و جنایت 2 2 4 پژوهش در حوزه مدیریت سبز 0 4 5 پرهیز از آسیب رساندن به محیط زیست 0 3 6 صرفه جویی در مصرف انرژی 0 5 4 جلوگیری از آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای 3 3 3 بازیافت و کاهش ضایعات 2 4 3 حمایت از اقدامات داوطلبانه کارکنان برای اجتماع 0 2 7 تعامل با سازمان های مدنی عام المنفعه 0 3 6 ارتقای تصویر دانشگاه در نزد جامعه 0 0 9 کمک به توسعه مناطق محروم 0 5 4 اعطای بورسیه به افراد واجد صلاحیت و فاقد توان مالی 0 4 5 جذب دانشجویان بومی 2 6 1 استخدام بومی 3 5 1 همکاری با مدارس ، کسب وکارها، انجمن ها و گروه های محلی 0 4 5 کمک های خیریه (همکاری و کمک به نهادهای خیریه و بشردوستانه ) 0 4 5 توسعه و ارتقای دانش و فرهنگ عمومی جامعه 0 1 8 میانگین فازی نظرات خبرگان و مقدار فازی زدایی شده آن در جدول ٥ مشاهده می شود جدول ٥: محاسبات مرحله نخست نظرخواهی از خبرگان شاخص میانگین فازی ذوزنقه ای فازی زدایی ارائه خدمات آموزشی باکیفیت ( 5.