چکیده:
هدف پژوهش حاضر، دریافت و فهم تجارب اساتید از تحصیل در کشورهای خارجی است؛ اینکه چه پتانسیلها و ظرفیتهایی آنها را به ماندن، ترغیب مینمود. تا بر این اساس، عوامل دافعه در کشور مبدا نیز که موجب مهاجرت آنها میشود، شناسایی گردد. بهمنظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی مبتنی بر مطالعه پدیدارشناسانه با اساتید دانشگاه کردستان استفاده شد که از این جامعه، 7 استاد دانشگاه، بر اساس روش نمونهگیری هدفمند (دارای تحصیلات خارجه) انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها نیز از مصاحبه عمیق و برای تحلیل آنها از روش تحلیل تم مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد که درمجموع 4 تم یا طبقه کلی که دربردارنده 13 مقوله فرعیتر بود استخراج شد. یافتهها نشان داد آنچه موجبات مهاجرت را فراهم میآورد: نبود بسترهای تحقیقاتی، تنشهای سیاسی، استانداردهای اقتصادی، و جوّ سازمانی است. با استناد بر تجارب مشارکتکنندگان در پژوهش، تعهدات و تعلقات اجتماعی (تعهدات اخلاقی به خانواده و دوستان، حس میهنپرستی)، مشخصههای فرهنگی و جمعیتی کشور میزبان (تنوع نژادی و بعضا نژادپرستی به دلیل سابقهی طولانی مهاجرپذیری آنها)؛ و علایق فردی (رضایت درونی) عواملی بودند که تصمیم به بازگشت را در آنها ایجاد مینمود. بنابراین، فراهم کردن بستر مناسب برای تحکیم پیوندهای علمی و دانشگاهی و از انزوا خارج کردن موسسات دانشگاهی کشور، تسهیل روند مهاجرت ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور به داخل کشور و تحلیل عمیق و مستمر نیازها و نظرات استادان و متخصصان میتواند در راستای کند کردن مهاجرت و معکوس کردن روند آن بسیار کارگشا باشد.
خلاصه ماشینی:
طبقه ها و مؤلفه های پژوهش مسئله پژوهش (تم اصلی) مقولات اصلی مقولات فرعی بتهای نبود شرایط و بسترهای فناورانه برای پیاده سازی دانسته ها و پروژه ها سر تحققات محدودیت شرکت در کنفرانس و مجامع بین المللی (پیوندهای علمی) یی نبود اعتبار و منزلت پژوهشی (به ویژه در علوم انسانی) تنش های شرایط تحریم و ارتباطات محدود ا تضاد میان ایدئولوژیهای فرد و جامعه به دلیل نبود آزادی بیان سیسی مسائل اخذ ویزا استانداردهای شرایط و امکانات رفاهی ناکافی برای زندگی اقتصادی شرایط کاری نامطلوب تفاوت ارزی با کشور میزبان عدم هماهنگی و پیوستگی (سیستماتیک ) در محیط کاری جوسازمان تسهیلات کوتاه مدت و دوره ای ی تصمیم گیری بر اساس رابطه و قومیت (تلفن کاری و آشنابازی) نبود اعتماد و مسئولیت پذیری سازمانی فرایند کدگذاری و تحلیل مصاحبه ها: مثال (رجوع شود به تصویر صفحه) ١- بسترهای تحقیقاتی ١-١ - نبود شرایط و بسترهای فناورانه برای پیاده سازی دانسته ها و پروژه ها بدیهی است که در رشته های مختلف ، شیوه های پژوهشی متفاوتی به جهت تولید علم اتخاذ میشود.
هرچند امکان ادامه تحصیل در مراکز دانشگاهی معتبر در کشورهای توسعه یافته نه تنها فینفسه امر نامطلوبی نیست بلکه به تشریک مساعی میان پژوهشگران و اندیشمندان جوامع مختلف و همچنین به تقویت امکان انتقال دانش و فناوری روز به کشور نیز میانجامد؛ اما شواهد از روند بازگشت نیروهای زبده و متخصص کشور نشان میدهد که مقوله آموزش عالی فرا-مرزی به عمل خروج دائمی متخصصان و نیروهای انسانی برجسته کشور مبدل شده است .