چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، آسیب شناسی نظام آموزشی دانشکده های فنی و حرفه ای تهران با رویکرد ترکیبی بود. روش پژوهش در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی و در بخش کیفی، فرایند چرخه ای تحلیل بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، دانشجویان دانشکده های فنی و حرفه ای تهران به تعداد 17437 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه برابر با 376 نفر و با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردیدند. مشارکت کنندگان در بخش کیفی پژوهش شامل 11 نفر از اعضای هیئت علمی و 11 نفر از دانشجویان نیم سال آخر بودند و از نمونه گیری هدفمند و تکنیک معیار استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات در بخش کمی از مقیاس نظام جامع یاددهی- یادگیری استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون t تک متغیره و از نرم افزار SPSS استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختمند بود و با استفاده از فرایند چرخه ای تحلیل مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل کمی نشان داد که در هر سه بعد مفهومی، ساختاری و عملکردی در دانشکده های فنی و حرفه ای تهران آسیب وجود دارد. نتایج حاصل از بخش کیفی پژوهش منجر به شناسایی علل و عوامل بروز آسیب های شناسایی شده، مشتمل بر 14 عامل گردید که در چهار حوزه اساتید (ضعف در روش ها و مهارت ها، کم رغبتی نسبت به کار، ضعف در تعامل با دانشجویان، عدم آشنایی با فن آوری های نوین و نگاه سنتی به آموزش)، دانشجویان (ضعف علمی، بی انگیزگی و تعداد زیاد دانشجویان)، امکانات و تجهیزات دانشگاه (حجم زیاد سرفصل ها، عدم تناسب محتوای آموزش با نیازهای دانشجویان، کارآفرینانه نبودن آموزش) و مدیریت (نبود سیستم ارزیابی جامع در دانشگاه، ضعف سازمانی و مدیریتی دانشگاه و نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه) دسته بندی گردیدند. درمجموع نظام یاددهی - یادگیری در قلمرو پژوهش وضعیت مطلوبی قرار ندارد و در اکثریت قریب به اتفاق زمینه های مربوطه واجد آسیب و ضعف های قابل ملاحظه است.
خلاصه ماشینی:
Disterheft, Silva, Rosario Ramos and Azeiteiro 3.
Samad, Wahab, Othman Ali 4.
در حوزه مرتبط با اساتید، ضعف در روش ها و مهارت های تخصصی در آموزش ، کم رغبتی نسبت به کار و مسئولیت خود، بیرغبتی برای تعامل با دانشجویان ، عدم آشنایی با فن آوریهای نوین و نگاه سنتی به آموزش ؛ در حوزه مرتبط با دانشجویان ، ضعف علمی و شناختی دانشجویان ، بیانگیزگی و کم رغبتی و تعداد زیاد آن ها؛ در حوزه محتوا و امکانات نیز با دارا بودن حجم زیاد سرفصل ها، عدم تناسب محتوای آموزش با نیازهای و توانمندیهای دانشجویان ، کارآفرینانه نبودن آموزش و کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی؛ ون نهایتا در حوزه مدیریت به دلیل نبود یک سیستم ارزیابی جامع در دانشگاه ، ضعف سازمانی و مدیریتی دانشگاه و نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه باعث به وجود آمدن آسیب و شکاف در نظام جامع یاددهی - یادگیری در دانشکده های فنی و حرفه ای تهران شده است .
همچنین راه کارهای استقرار نظام جامع یاددهی - یادگیری در دانشکده های فنی و حرفه ای و سایر مؤسسات دانشگاهی دولتی و غیردولتی موردپژوهش و بررسی قرار گیرد؛ و چارچوب راهنمایی در این رابطه تهیه و تدوین شود و به منظور کاهش آسیب های موجود، به ارزیابی کیفیت دانشگاه و نیز استانداردسازی آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی در قلمرو پژوهش پرداخته شود.
(2012), Environmental Management System (EMS) implemention process and practices in European higher education institution – top down versus participatory approaches, Journal of Cleaner production, 31, 60-20.