چکیده:
کارآفرینی دانشگاهی به منظور یافتن روش های جدید رقابت و موفقیت در محیط های نامطمئن و غیرقابل پیش بینی و یافتن راه حل مقابله با چالش های متعدد در سطوح محلی و جهانی از اهمیت روزافزونی برخورداراست. ازاین رو پرداختن به مسائل مربوط به کارآفرینی دانشگاهی نیز روزبه روز مهم تر شده است. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان «گرایش کارآفرینانه» و «دستاوردهای کارآفرینی دانشگاهی» با در نظر گرفتن متغیر تعدیل گر «رهبری کارآفرینانه دانشگاه» پرداخته است. برای این منظور از روش تحقیق کمی-همبستگی و ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. جامعه آماری موردمطالعه اساتید دانشکده های فنی دانشگاه تهران بوده اند که تعداد 220 پرسشنامه میان آن ها توزیع شد که درنهایت 203 پرسشنامه تکمیل گردید. تحلیل داده های پژوهش توسط مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با بهره گیری از نرم افزار لیزرل 8.80 انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، روایی، پایایی و برازش مدل متغیرهای پنهان و آشکار پژوهش را تائید کرد. یافته ها رابطه میان «به کارگیری روش های نامتعارف»، «همکاری با صنعت» و «سیاست های دانشگاهی» با «دستاوردهای کارآفرینی دانشگاهی» را تائید و رابطه میان «بسیج منابع پژوهشی» و «دستاوردهای کارآفرینی دانشگاهی» را رد کرده است. همچنین نقش تعدیل گر «رهبری کارآفرینانه دانشگاه» نیز در این ارتباطات رد شد. درنهایت پیشنهاد های کاربردی و پژوهشی متناسب با یافته ها ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
جدول ٥: ضرایب رگرسیون سلسله مراتبی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه نتایج جدول فوق تأثیر این متغیر در سطح اطمینان ٩٥ درصد معنیدار نیست بنابراین نتیجه میگیـریم ، متغیر رهبری کارآفرینانه دانشگاه نقش تعدیل گر برای رابطه بسیج پژوهش های دانشگاهی، روش های نامتعارف ، تعامل با صنعت و سیاست های دانشگاهی با دستاوردهای کارآفرینی دانشگاهی ندارد.
جدول ٧: جدول ضریب مسیر و عدد معنیداری فرضیه دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق با یافته هایی که در جدول فوق نمایش داده شده است بهره گیری از روش های نامتعارف میتواند منجر به دستاوردهای کارآفرینی دانشگاهی شوند؛ بنابراین دانشگاه ها نباید خودشان را مقید به قواعد و مقررات اداری دست و پاگیر کنند بلکه از خطر استقبال کرده و به دنبال روش های نو باشند.
جدول ١٠: ضرایب رگرسیون سلسله مراتبی متغیر تعدیل گر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} _فرضیه پنجم ، مربوط به اثر تعدیل گری رهبری کارآفرینانه دانشگاه بر روی ارتباط میان بسیج منابع پژوهشی و دستاوردهای کارآفرینی دانشگاهی، برخلاف آنچه پیش بینیشده بود، رد شد.
برخی دیگر نیز نشان داده اند که ارتباط قابل توجهی میان گرایش کارآفرینانه و دستاوردها و عملکرد کسب وکار وجود ندارد (خان ٣، ٢٠٠١; کوین و دیگران ،١٩٩٤) که یافته های آن ها با یافته پژوهش حاضر از این نظر نا همسو است .
Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 64-65.
International Entrepreneurship and Management Journal, 4(3), 225-313.
International Entrepreneurship and Management Journal, 4(3), 225-313.