چکیده:
تبیین کیفیت پردیس دانشگاهی به فهم شرایط محیطی نیاز دارد و یکی از اشکال شرایط محیطی جو خلاق کلاس درس در درون پردیس دانشگاهی می باشد که خود از چندین بعد تشکیل یافته است. ازاین رو، پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش جو خلاق کلاس درس (به تفکیک ابعاد ده گانه) در پیش بینی مولفه ی کیفیت پردیس های دانشگاهی انجام گرفت. روش شناسی پژوهش از نوع پیمایش و توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس های دانشگاه خوارزمی، شهید بهشتی و علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1394-1395 تشکیل می داد. روش نمونه گیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود و حجم نمونه بر اساس جدول گرجسی _ مورگان 116 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه ی جو خلاق کلاس (با پایایی 94/0= α) و پرسشنامه ی کیفیت پردیس دانشگاهی (با پایایی 99/0= α) به کار گرفته شد. روایی محتوایی ابزارها نیز با نظر اساتید تایید گردید. درنهایت داده ها با استفاده از نرم افزار 22. spss و روش رگرسیون و آزمون یومان ویتنی تجزیه وتحلیل گردید. نتایج نشان داد مولفه های جو خلاق کلاس درس به گونه معنی داری توان تبیین 31/0 = 2R از واریانس مولفه کیفیت پردیس دانشگاهی را دارا هستند (56/0 = R، 7/13 = (105 و 10)F و 001/0 > P) و سهم مولفه حمایت از ایده ها (408/0 - = ) و اعتماد و اطمینان (347/0 = ) در سطح اطمینان 95 درصد معنی دار است وسهم بقیه مولفه های ارائه شده معنی دار نیست. همچنین بین وضعیت موجود و مطلوب پردیس دانشگاهی شکاف وجود دارد و بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا ازنظر جو خلاق کلاس و کیفیت پردیس دانشگاهی تفاوت معنی دار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
حال با توجه به نکات مطروحه ی فوق و جایگاه جو خلاق کلاس و کیفیت پردیس دانشگاهی و عوامـل مؤثر بر آن در فرایند توسعه ملی به طور اعم و توسعه پردیس های دانشگاهی کشور به طور اخص و همچنین با عنایت به ضرورت تأکید بر توسعه فرایند کیفیت بخشی در فعالیت های دانشگاه های جامع نظیر دانشگاه خـوارزمی بـه عنـوان اولین مؤسسه آموزش عالی ایران و دانشگاه های تخصصی نظیر علامه طباطبایی و شهید بهشتی به عنوان بـزرگ تـرین دانشگاه های تخصصی علوم انسانی و همچنین با توجه به این که دانشجویان به عنوان بخشی از دروندادهای دانشگاه و از ذینفعان اصلی آن به عنوان مرجع مناسبی برای ارزیابی کیفیت دانشـگاه مـی تواننـد تصـویر مناسـبی از وضـعیت دانشگاه ارائه کنند (آراسته و همکاران ، ١٣٨٧؛ داگلاس و داگـلاس ،٢٠٠٦؛ میلـر،٢٠٠٧؛ هاسـون و واتـرمن ،٢٠٠٢؛ گینس ، بری،٢٠٠٧؛ اشرفیریزی، کاظم پور،١٣٨٦، ص :١٩٧-٢١٤(؛ و با توجه به خلأ مطالعاتی موجود درزمینۀ کیفیـت پـردیس - های دانشگاهی و لزوم بررسی بیشتر خلاقیت با توجه به تأثیر آن در تداوم و رشد دانشگاه ؛ تحقیق حاضر باهدف بررسـی نقـش ابعاد ده گانه ی جو خلاق کلاس درس در پیش بینی مؤلفه ی کیفیـت پـردیس هـای دانشـگاهی در بـین دانشـجویان تحصـیلات تکمیلی، در پی یافتن پاسخی برای سؤال های پژوهش بدین شرح انجام شد: ١.
آیا تفاوتی در دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص مؤلفه های جو خلاق کـلاس و کیفیـت پـردیس دانشگاهی وجود دارد یا نه ؟ ادبیات پژوهش خلاقیت برای تولید دانش جدید در آموزش عالی ضروری است ، این تفکر بر تفسیر دانش جدید بـه صـورت دانـش خلاق تأکید می کند یا می توان گفت دانش جدید به صورت کاندیدای احتمالی برای دانش خـلاق توجیـه مـی شـود...