چکیده:
هدف این مطالعه، بررسی منطق حاکم بر کنشهای نمایشی بدنی زنان و انگیزة آنان از کسب دارایی زیبایی در جریان زندگی روزمره در جامعة ایران است. برای مطالعة این منطق، از رویکردی تلفیقی، بر محور نظریة «پدرسالاری جدید» هشام شرابی، استفاده شدهاست که قابلیت ثبت و تحلیل پویاییها و پیچیدگیهای کنش نمایش بدن زنانه را در جریان تعاملات اجتماعی دارد. با توجه به ماهیت تحقیق و با اتکا به رویکرد نظری پژوهش، 82 نفر نمونه با روش گلولهبرفی از مراکز تعاملات مناسکی (باشگاههای بدنسازی، آرایشگاهها و جلسههای مذهبی) در شهر رشت انتخاب شدند. مصاحبه با نمونهها، با روش مصاحبة نیمهساختمند انجام شد. براساس نتایج پژوهش، با توجه به ریشههای کنشهای نمایشی بدن زنانه، میتوان پنج تیپ میانة سنتیمذهبی، تیپ میانه با نگاه شرقشناختی، تیپ شرقشناختی و تیپ فمینیستی. نمایش بدن زنانه در چهار تیپ نخست، تحت تاثیر الگوهای پدرسالارانة «سنتی» یا «جدید» است؛ بهطوریکه هرچه از تیپ نخست بهسوی تیپ چهارم پیش میرویم، حاکمیت الگوهای پدرسالارانة «سنتی» به الگوهای پدرسالارانة «جدید» تغییر میکند. چهار تیپ نخست، با وجود تفاوتها، در حاکمیت الگوهای پدرسالارانه بر کنشهای نمایش بدن مشابهاند و فقط تبپ فمینیستی درمقابل این الگوها جبههگیری میکند.
خلاصه ماشینی:
حـالا آمدند ازنظر حجاب ، ازنظر خانواده ، ازنظر پایبندبودن مردم بـه خـانواده ، خیلی به این نتیجه رسیدند که می توانند ما را بپاشانند و دارند این کـار ________________________________________________________ ١ نام گذاری این دسته از زنان با عنوان تیپ اسلام سیاسی به این دلیل صورت گرفته است که آنها خودآگاهانه در تقابل با درکشان از هویت زن غربی و به شیوه ای بومی گرایانه (از نوع مذهبی ) هویت زنانۀ خود را تعریف می کنند و تحت تأثیر آن ، کنش های نمایش بدن زنانۀ خاصی را به نمایش می گذارند.
تلاش برای دست یابی به اعتمادبه نفس از رهگذر نمایش بدن و «کسب تأیید عموم مردم » نشان دهندٔە حاکمیت فضای «پدرسالاری مدرن » در ذهن این دسته از زنان است : من دوست دارم پیش همۀ مردم جلب توجه کنم ، حتی آن مردی کـه از توی خیابان رد می شود و به چهره ام نگـاه مـی کنـد و یـک لحظـه محـو می شود، همین خودش توی روحیۀ من خیلی تأثیر می گذارد، چون کـلا زن ها دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند (مصاحبه شوندٔە ٢).
هدف آنها از رهگذر این کنش های نمایشی ، جلب توجه حلقه هایشان است و اهدافی را که زنان تیپ های دیگر از نمایش سرمایۀ جنسی شان دنبال می کنند نمی پسندند و آن را اقدامی درجهت هم نوایی با فضای پدرسالاری جامعه می دانند: متأسفانه ، در بیشتر جاها هر چقدر زن زیباتر باشد، در صف نانوایی هـم کارش زودتر راه می افتد.