چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، تعیین تاثیر گرایشهای کارآفرینانه بر عملکرد مالی در باشگاههای ورزشی خصوصی بود. در این پژوهش همبستگی (از نوع مدلیابی معادلات ساختاری)، 224 باشگاه ورزشی خصوصی با استفاده از روش تصادفی طبقهای نسبتی، ازبین 513 باشگاه شهر تهران انتخاب شدند و مدیران آن فرم اطلاعات فردی و مقیاس گرایش کارآفرینانه را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری، در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گرایشهای کارآفرینانة باشگاههای ورزشی خصوصی در شهر تهران در ابعاد نوآوری، پیشگامی و رقابت تهاجمی بالاتر از حد متوسط قرار داشتند و در ابعاد خطرپذیری و استقلال درحد متوسط بودند. براساس تحلیلهای همبستگی، عملکرد مالی باشگاههای ورزشی خصوصی، روابط دوسویة معنادار و مثبتی با سطح کلی گرایش کارآفرینانه و ابعاد آن داشت که قویترین ارتباط مربوط به نوآوری و ضعیفترین ارتباط مربوط به خطرپذیری بود. مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که گرایشهای کارآفرینانه متشکل از نوآوری، پیشگامی، رقابت تهاجمی، استقلال و خطرپذیری، بهترتیب بیشترین سهم را در تبیین عملکرد مالی برعهده داشتند و درمجموع، 58 درصد از تغییرات آن را تبیین کردند. براساس یافتهها، گرایشهای کارآفرینانه بهویژه گرایش به نوآوری و پیشگامی در بازار میتوانند عملکرد مالی باشگاههای ورزشی خصوصی را ارتقا دهند.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل نشان داد که گرایش کارآفرینانة باشگاههای ورزشی خصوصی شهر تهران، در ابعاد نوآوری (001/0 > P ,72/13 = t)، پیشگامی (001/0 > P ,35/10 = t) و رقابت تهاجمی (001/0 = P ,79/6 = t) بالاتر از حد متوسط قرار دارند و در ابعاد خطرپذیری (811/0 = P ,592/0 = t) و استقلال (912/0 = P ,131/0- = t) درحد متوسط هستند (دامنة نمرات، یک تا هفت و ارزش آزمون، عدد چهار).
بهصورت کاربردیتر، براساس یافتههای پژوهش، به مدیران باشگاههای ورزشی خصوصی توصیه میشود ازطریق جستوجو، شناسایی، معرفی و ارائة پیشرفتها و نوآوریهای صنعت ورزش اعم از تجهیزات ورزشی، ورزشها و روشهای تمرینی جدید (گرایش به نوآوری)، پیشروبودن در شناسایی و ارائة خدمات ورزشی جدید و پاسخ به نیازهای جدید ورزشی در جامعه در مقایسه با رقبا (گرایش به پیشگامی) و درگیرشدن در فضای رقابتی بازار، اتخاذ رویههای جسورانه و تهاجمی (مانند ارائة خدمات متمایز با هزینة کمتر در مقایسه با رقبا) و خنثیکردن فعالیتهای رقابتی سایر رقبا (گرایش به رقابت تهاجمی)، بر عملکرد مالی باشگاههای ورزشی تحتمدیریت خود بیفزایند.
Entrepreneurial orientation versus small business orientation: what are their relationships to firm performance?
استناد به مقاله پیوست 1- مقیاس گرایش کارآفرینانه برای باشگاههای ورزشی خصوصی نسخة اصلی این ابزار توسط هاگس و مورگان (2007) ساخته شده است و متشکل از 18 عبارت روی پنج خردهمقیاس خطرپذیری (عبارتهای یک تا سه)، نوآوری (عبارتهای چهار تا پنج)، پیشگامی (عبارتهای هفت تا نه)، رقابت تهاجمی (عبارتهای 10 تا 12) و استقلال (عبارتهای 13 تا 18) است که پاسخهای آن روی پیوستار هفتدرجهای لیکرت از یک (کاملا مخالفم) تا هفت (کاملا موافقم) درجهبندی میشوند.