چکیده:
چاپ سنگی، زاده گسترش سواد و نیاز به منابع خواندنی ارزانقیمت و همهگیر است و تصاویر کتابهای چاپ سنگی، به عنوان جلوهگاه هنر مردمی، ابعاد اجتماعی را به هنر میافزایند. در راستای بررسی این آثار ارزشمند، پژوهش پیش رو بر آن است، تا دریابد که در تصاویر نسخ چاپ سنگی کتاب تحفة المجالس، آیا فرشتگان حاضر در موقعیتی واحد، با سیمایی واحد تصویر شدهاند؟ جهت بررسی این مساله، دو سویه موقعیت واحد، یعنی حضور در معجزهای واحد و نیز ایفای نقشی واحد، مورد مطالعه قرار خواهد گرفت؛ بستر این مطالعه، نسخههای چاپ سنگی کتاب تحفة المجالس محفوظ در کتابخانههای تهران خواهد بود. جهت بررسی پرسش مذکور، شیوه توصیفی- تحلیلی به کار گرفته شده، و این پژوهش، با استفاده از منابع کتابخانهای تدوین شده است. در این جستار، از پی یک مقدمه و توضیحی کوتاه پیرامون مفهوم فرشته، کتابشناسی نسخههای چاپ سنگی کتاب تحفة المجالس گردآوری شده از کتابخانههای تهران میآید و بیست و دو کتاب چاپ سنگی معرفی میشود که از آن میان، هشت تحفة المجالس مصور هستند. سپس، با مرور جدول فرشتهنگاری نسخ مذکور، تقسیمبندی انواع فرشتگان حاضر در این نسخ، در چهار گروه اصلی ارائه میشود و دستِ آخر ،با مطالعه بصری فرشتگان آمده در تصویرسازی مجلس بدرقه فاطمه(س) و نیز باشندگانی که در نقش فرشته نجاتبخش (مَلِکِ ناجی) به تصویر کشیده شدهاند، درمییابیم که، فرشتگان به تصویر کشیده شده در تصویرسازی معجزهای واحد، انواعی متفاوت و متنوع دارند و ایفای نقشی واحد، الزاما منجر به همسانی یا تشابه فرشتگان ایفاگر آن نقش نمیشود.
Lithography was created as a result of the development of literacy and the need for access to cheap reading sources affordable to everyone. The illustrations of the lithographed books, as a medium for the portrayal of popular art, add social aspects to Persian art. The question to be addressed in this research is whether the lithographed copies of Tuhfat Al-Majalis, those set of angels present in similar locations within the content are illustrated in a similar way? To this purpose, two aspects of the same subject, i.e. presence in a one particular miraculous situation and also performing one particular role, will be reviewed in different lithographed copies of Tuhfat Al-Majalis, available in Tehran public libraries. The reason for choosing this book for examination is that the book discusses miracles performed by the holy men and thus, opulent with imaginary beings, including angels. In order to reply the research question, data has been collected from library resources and studied using descriptive-analytical method. The paper begins with a brief introduction on the concept of angles and the bibliography of lithographed copies of Tuhfat Al-Majalis gathered from Tehran public libraries, would be represented. Subsequently, 22 copies of Tuhfat Al-Majalis will be presented among which, 8 ones are illustrated and 14 ones are non-illustrated lithographed copies. Then, through reviewing the table of the angels illustrated in these copies, a classification of angels into four groups would be presented. Eventually, through visual analysis of the angels illustrated in 'bidding farewell to Fatima (s)' and those portrayed performing the role of the savior angel, the paper concludes that the angels illustrated in one particular miraculous situation, are of diverse types and performing one particular role doesn't necessarily lead to the similarity of form in angels performing the same functions.