چکیده:
از آنجا که شناخت آثار حماسی دنیا به معنای تعامل فرهنگی است و در مقایسه آثار حماسی کشور ما با دیگر ملت ها، شباهت ها و تقاوت های مبانی فرهنگی و ملی آشکار می شود، و به صلح پایدار جهانی می انجامد، در این پژوهش با روش تحلیل آماری - محتوایی و کیفی تلاش شده تا ضمن طراحی مدلی برای دسته بندی جدید ویژگی های آثار حماسی به نقد نظریات برخی از صاحبنظران در مورد ویژگی های حماسه به مقایسه 9 جزء حماسی (مفهوم بیرونی) و 13 درون مایهی برزونامه و بیوولف به این پرسش، پاسخ دهیم که عناصر حماسی در این دو اثر از دو ملیت مختلف ایرانی و انگلوساکسونی، چه مبانی مشترک و متفاوتی دارند ؟
حاصل بررسی و تحلیل پژوهشگران با کمک گرفتن از منابع متعدد داخلی و خارجی این نتیجه را نشان می دهد که اگرچه از نظر نمود بیرونی با یکدیگر شباهت های زیادی دارند، اما میزان ارزش گذاری به درون مایه ها و شکل برزو آن ها در داستان ها با یکدیگر متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
٢- دکتري تخصصي، دانشگاه آزاد اسلامي تهران مرکز دريافت : ١٣٦٧/٩/١١ پذيرش : ١٣٦٧/١١/١٦ چکيده از آنجا که شناخت آثار حماسي دنيا به معناي تعامل فرهنگي است و در مقايسۀ آثار حماسي کشور ما با ديگر ملت ها، شباهت ها و تفاوت هاي مباني فرهنگي و ملي آشکار ميشود و به صلح پايدار جهاني ميانجامد، در اين پژوهش با روش تحليل آماري محتوايي و کيفي تلاش شده است الگويي براي دسته بندي جديد ويژگيهاي آثار حماسي طراحي شود، نظريات برخي از صاحب نظران درمورد شاخصه هاي حماسه نقد شود، به مقايسۀُ نه جزء حماسي (مفهوم بيروني) و سيزده درون مايۀ برزونامه و بيوولف پرداخته و در نهايت به اين پرسش پاسخ داده شود که عناصر حماسي در اين دو اثر، از دو مليت مختلف ايراني و انگلوساکسوني، چه مباني مشترک و متفاوتي دارند.
به اين ترتيب ، به درون مايه هايي همچون نيکي و بدي، نيرنگ ، انتقام ، نامجويي، عشق ، قدرت ، آزادگي، دين مداري، خردورزي، دلاوري، مال اندوزي، وفاداري و بخشندگي به طور مجزا پرداخته نشد؛ درحالي که نقد و تحليل آثار حماسي تنها با توجه به مفاهيم بيروني و ظاهري داستان ، روشمند و کامل و جامع نخواهد بود.
چارچوب نظري پژوهش : با توجه به آنکه در نظريات ارائه شده در بيان مسئله ، اغلب به مفاهيم بيروني حماسي و کمتر به درون مايۀ اثر که از مهم ترين ويژگيهاي اثر حماسي است توجه ميشود، پژوهشگر در ذيل با تلفيق ويژگي ظاهري حماسي و درون مايه ، الگويي را براي تحليل برزنامه و بيوولف ترسيم کرده و به ميزان سازگاري آن ها با همين الگو اشاره کرده و نيز شباهت ها و تفاوت هاي اين دو اثر را مورد مقايسه قرار داده است .