چکیده:
امروزه بنگاههای دانشمحور برای حفظ ذخایر ارزشمند دانشی و مزیت رقابتی بر «حفاظت دانش، به عنوان فرایند کلیدی
مدیریت دانش تاکید دارند. در واقع خلق و به اشتراکگذاری دانش بدون حفاظت دانش منجر به ایجاد ارزش افزوده پایدار
نمیشود. هدف از این مقاله، بررسی رویکردهای حفاظت دانش با پیشنهاد چهارچوب چندسطحی در شرکت ملی نفت ایران به
عنوان بنگاه دانشمحور است که با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق از مطالعه موردی استفاده میشود. حفاظت دانش شامل حفظ
دانش صریح (نظیر ثبت اختراع و مستندهای سازمانی) و نیز حفاظت دانش ضمنی (دانش در ذهن کارکنان نظیر تجربه) است.
نتایج تحقیق نشان میدهد که ریسک از دست دادن دانش و لزوم حفاظت دانش در سطح فردی (ترک خدمت و بازنشستگی
کارکنان) و در سطح سازمانی (کوچکسازی، مدیریت روابط بین سازمانی و مدیریت پروژه) باید مورد نظر قرار گیرد که مروری بر
استراتژیهای شرکت ملی نفت به عنوان بنگاه دانشمحور برای کاهش هر یک از ریسکهای مذکور صورت میگیرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان میدهد که ریسک از دست دادن دانش و لزوم حفاظت دانش در سطح فردی (ترک خدمت و بازنشستگی کارکنان) و در سطح سازمانی (کوچکسازی، مدیریت روابط بین سازمانی و مدیریت پروژه) باید مورد نظر قرار گیرد که مروری بر استراتژیهای شرکت ملی نفت به عنوان بنگاه دانشمحور برای کاهش هر یک از ریسکهای مذکور صورت میگیرد.
توسعه چهارچوب چندسطحی حفاظت دانش در شرکتهای دانشمحور: مطالعه موردی شرکت ملی نفت ایران در تحقیق حاضر چهارچوب مفهومی چندسطحی برای حفاظت دانش (مطابق شکل 1) در شرکتهای دانشمحور پیشنهاد شده است که همزمان بر حفاظت دانش در سطح «فرد» و «سازمان» متمرکز میشود که در سطح فردی بر مقوله حفاظت دانش در فرایندهایی که خطر بالقوه از دست دادن دانش فردی وجود دارد نظیر جابهجایی و ترک خدمت کارکنان و بازنشستگی کارکنان تمرکز میشود و در سطح تحلیل سازمان به حفاظت دانش در فرایندهایی نظیر کوچکسازی، برونسپاری و مدیریت پروژه و روابط بین سازمانی میپردازد که این تحلیل چندسطحی میتواند منجر به دید جامعتر/ عمیقتر پدیده حفاظت دانش شود.
D. “Understanding the influence of organizational change strategies on information technology and knowledge management strategies”.
A. “Downsizing in a learning organization: are there hidden costs?” Academy of Management Review, 2000, 25 (1), pp.
Journal of management information systems, 2001, 18 (1), pp.
Journal of Knowledge Management, 2017, 21 (1).
Journal of Knowledge Management, 2017, 21 (1).
Journal of Information & Knowledge Management, 2011, 10 (02), pp.
H. “Reward systems for intra-organizational knowledge sharing” European Journal of Operational Research, 2007, 180 (2), pp.