چکیده:
یکی از چالشهای مهم خانواده در جهان معاصر، تعارض میان پیشبرد ضرورتهای زندگی مشترک و دغدغۀ «تحقق بخشیدن به خود» در میان زوجین است. این پژوهش بهدنبال پاسخ به این پرسش است که زنان طبقۀ متوسط ایرانی در زندگی مشترک خود چه نسبتی بین واقعیتهای زندگی و رؤیاهایشان میبینند و چه راهبردهایی را برای رفع این فاصلۀ احتمالی اتخاذ میکنند. با مرور برخی نظریات و پژوهشهای غربی که الزامات زندگی مشترک و چالش تحقق خود را در نظر گرفتهاند و وامگیری از مفاهیمی مانند تقسیم کار جنسیتی، انجام کار خانگی، نگهداری از کودکان و هنجارهای والد بودن، تلاش شده تا این چالش در متن جامعۀ معاصر ایرانی نیز واکاوی شود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد اتنوگرافیک و بهمثابۀ یک پژوهش کیفی به اجرا «درآمده» است. روش اصلی گردآوری دادهها مصاحبۀ عمیقبا دوازده زن متأهل ساکن تهران است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که ایجاد تعادل میان زندگی خانوادگی و «تحقق خود» در بسیاری از خانوادهها، چالشی جدی و اساسی است. بسیاری از زنان واقعیتهای زندگی را در تناقض به خواستههای اصلی خود میبینند و بهنظر میرسد رواج تقسیمکار مشارکتی، میتواند به کاهش این چالش کمک کند.
خلاصه ماشینی:
با مرور برخی نظریات و پژوهش های غربی کـه الزامـات زنـدگی مشترک و چالش تحقق خود را در نظر گرفته اند و وام گیری از مفاهیمی مانند تقسیم کار جنسیتی ، انجام کار خانگی ، نگهداری از کودکان و هنجارهای والد بودن ، تلاش شده تا این چالش در متن جامعه معاصر ایرانی نیز واکاوی شود.
این نوشتار، بی آنکه ادعایی در جهت تعمیم یا نتیجه گیری فراگیر از یافته ها داشته باشد، تلاش دارد تا با تکیه بر نتایج حاصل از مصاحبه عمیق با دوازده زن متأهل متعلق به پایگاه طبقه متوسط و ساکن شهر تهران ، به پرسش های زیر پاسخ گوید: ١ـ ابعاد گوناگون شکاف و فاصله میان رؤیاهای جوانی و واقعیت های پیش رو کدامند؟ ٢ـ چه رابطه ای میان زندگی خصوصی و اجتماعی زنان طبقه متوسط وجود دارد؟ ٣ـ رابطه قدرت و تغییرات آن میان زن و مرد در این خانواده ها چگونه است ؟ ٤ـ زنان مورد مطالعه چه استراتژی هایی را برای ایجاد تعادل میان زندگی خانوادگی و اجتماعی خود اتخاذ کرده اند؟ پیشینه مفهومی و پژوهشی موضوع نگارنده در بستر جامعه ایران مسئله را واکاوی نموده و با استناد به مصاحبه های عمیق ، تحلیل اولیه خود را از موضوع در معرض گفتگو با برخی از نظریات موجود در این زمینه قرار داده است .