چکیده:
زندگی شهری آکنده از تابلوها، طرحها و تصاویر متعدد تبلیغاتی است که از سوی سازمانهای دولتی و خصوصی، فضای شهری را اشباع کردهاند. در این میان، شهرداریها نیز با هدف توسعهی فرهنگ شهروندی، تابلوهایی را در سطح شهرها در معرض دید عموم قرار میدهند. هدف مقالهی حاضر این است که تابلوهای تبلیغاتی شهرداری اصفهان در بین سالهای 1388 تا 1390 را تحلیل نموده و نوع گفتمانهای حاکم بر روابط نشانهای این تابلوها را تفسیر نماید. برای نیل به هدف فوق الذکر، روش «تحلیل نشانهشناسی شناختی» متعلق به پارادایم تفسیری به عنوان ابزار نظری و روشی مورد استفاده قرار گرفت و از بین 140 طرح سالهای 1388 تا 1390، 27 طرح وارد حجم نمونه شدند. بعد از تضمین اعتبار کار، طرحها مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهند که پنج گفتمان قانونمداری، گفتمان همذات پنداری، گفتمان هشدار، گفتمان پیام-زیباشناسی وگفتمان پیام محورانه بر نظام نشانهای تابلوهای شهری حاکم هستند. در حالی که در سالهای 1388 و 1389 گفتمان پیام- زیباشناختی عمومیت بیشتری دارد؛ در سال 1390 گفتمان همذات پنداری بیشتری وجود دارد و تحولی گفتمانی به وقوع میپیوندد که از پیام صرف، تصاویر خشن، معانی منفی و هشدارآمیز به سوی تبلیغاتی در راستای ایجاد همدلی، همذاتپنداری و همراه با شگردهای هنری حرکت میکند.
خلاصه ماشینی:
گفتمان هاي حاکم بر نظام نشانه شناختي تابلوهاي شهري (مطالعه ي موردي : تابلوهاي شهرداري بين سال هاي ١٣٨٨ تا ١٣٩٠ در شهر 1 اصفهان ) احسان آقابابايي ٢، رحمان ويسي ٣، مهدي ژيانپور٤، مهوش خادم الفقرايي ٥ تاريخ دريافت : ٩٤/١١/٢٩ تاريخ تاييد: ٩٥/١/٢١ چکيده زندگي شهري آکنده از تابلوها، طرح ها و تصاوير متعـدد تبليغـاتي اسـت کـه از سـوي سازمان هاي دولتي و خصوصي ، فضاي شهري را اشباع کرده اند.
گفتمان ، نشانه شناسي شناختي ، تابلوهاي شهري ، شهرداري اصفهان ١- اين مقاله مستخرج از طرح پژوهشي «تحليل محتواي آموزش هاي ارائه شده (فراگير و نظام مند) توسط کميته ي شهروندي شهرداري اصفهان » است که توسط گروه مطالعات شهري جهاد دانشگاهي واحد اصفهان (fec.
هـدف مقالـه ي حاضـر آن اسـت کـه تابلوهـاي تبليغاتي شهرداري اصفهان در بين سال هاي ١٣٨٨ تا ١٣٩٠ را تحليل نموده و نوع گفتمان هاي حاکم بر روابط نشانه اي اين تابلوها را تفسير نمايد.
ايـن پديـده کـه ادراک مـا بـر آن 1- Turner 2- Freeman 3- Fauconnier 4- Lakoff 5- mapping 6- blending 7- Johnsen مبتني است ، همان استعاره است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شماره ٣: گفتمان قانون مداري دامنه ي مبدا دامنه ي مقصد راهنمايي و رانندگي وظايف شهروندي قوانين رانندگي اصول شهروندي راننده ها شهروندان جريمه رانندگي جريمه شهروندي خلاف رانندگي خلاف شهروندي توقف در سمت راست آشغال ريختن نگاشت فوق استعاره ي تصويري اي را مي سازد که در آن تصويري پديدار مي شود که حاوي ويژگي هاي ترکيبي از حوزه ي رانندگي و تصاوير ايده هايي از حوزه ي شهروندي است .