چکیده:
ماهر چند در حدود و قصاص و دیات براساس معیارهای ایدئولوژیکک» مقید به اصول
هستیم ولی عواملی همچون جهانی شدن، مقتضیات زمان ومکان، مصالح و مفاسد جدید،
وجود قواعدی مانند«تنفیر» وهمچنین نعمت ولایت فقیه و احکام حکومتی دست قانون گذار،
فقها و حاکم را تا حدودی باز گذاشته تا با شناخت دقیق نیازها، مصالح و مفاسد جامعه زمان
خودشان و آشنایی با دو عنصر دین وزمان ومکان بتوانند در این حوزهها ورود پیدا کنند.
در فرایند جهانی شدن، بیشترین تاثیر بر نظام کیفری ایران، درحوزة جرائم و مجازاتهای
تعزیری بوده چرا که مبنا و مفهوم جرائم و مجازاتهای این حوزه و مبسوط الیّد بودن
قانون گذار در وضع و اعمال آنها، امکان انطباق آنها را با مقتضیّات زمان و مکان و تحوّلات
جامعه جهانی و تعهدات پذیرفته شده از سوی نظام سیاسی حاکم فراهم آورده است. با این
حال اگر در برههای از زمان جرمانگاشتن و اجرای برخی از حدود ومجازاتهاء موجبات
تنفر افکار عمومی از اسلام ودر نتیجه تضعیف اساس دین گردد» میتوان با استناد به قاعده
حرمت تنفیر از دین» از آن خودداری یا به اقدامات جایگزین روی آورد.
خلاصه ماشینی:
(صادقــی ، ١٣٨٦، ص ٥٢) اســاس و مبنــای حمایــت قانون گــذار از حیــات اشــخاص کــه بــه موجــب آن تعــرض نســبت بــه حقــوق آن هــا جــرم تلقــی می شــود متعــدد و مختلــف اســت : ایمــان بــه اســلام و لــزوم حمایــت از ارزش هــا و موازیــن مــورد قبــول اخلاقــی جامعـه ی اسـلامی ، قانون گـذار و جامعـه ی اسـلامی را موظـف می کنـد تـا حقـوق افـرادی کـه بـه ایـن دیـن گرویده انـد را از هـر جهـت مـورد حمایـت جـدی قـرار داده و از جـان ، مـال ، نامـوس و حیثیت هــای اجتماعــی آنــان در مقابــل هــر نــوع تعــدی و تجــاوز از ناحیــه ی هرکــس دفــاع کنــد.
از ایـن رو انجـام اعمالـی کـه در فقـه گنـاه محسـوب می شـود در حقیقـت رفتارهـای خـلاف عفـت و اخـلاق حسـنه ای می باشـد کـه جامعـه نیـز آن هـا را نمی پســندد و از ایــن رو قانون گــذار کــه هدفــش حمایــت از ارزش هــای اخلاقــی و حفــظ نظـم و امنیـت جامعـه اسـت جنایـات علیـه تمامیـت جسـمانی اشـخاص را کـه نمونـه ی روشـنی از رفتارهــای خــلاف اخــلاق حســنه بــوده و شــارع مقــدس نیــز آن را گنــاه محســوب کــرده و مرتکــب آن را مســتحق مجــازات دانســته اســت را جرم انــگاری کــرده اســت .
قانون گـذار جمهـوری اسـلامی ایـران در هنـگام جرم انـگاری فعـل یـا تـرک فعـل مـورد نظـر بــه ارزش هــا و هنجارهــای موردقبــول و شــناخته شــده اجتمــاع توجــه داشــته و چــون در بخــش تعزیـرات برخـلاف حـدود، قصـاص کـه بـه طـور مسـتقیم از فقـه گرفتـه شـده ؛ دسـت قانون گذار بـه منظـور جـرم قلمدادکـردن برخـی رفتارهـا بیشـتر بـاز بـوده ، از اخـلاق و ارزش هـای اخلاقـی جامعــه حمایــت کیفــری گســترده ای کــرده و رفتارهــای خــلاف اخــلاق را جرم انــگاری کــرده اســت .