چکیده:
شبکه معابر به مثابه شریان های حیاتی، بخش اصلی ساختار کالبدی سیستم شهری هستند که در مواقع بحران نقش بسیار موثری در امداد رسانی و ارتقای تاب آوری دارند. بن بست بودن بخش شمالی منطقه، بلند مرتبه سازیهای خارج از ظرفیت، وجود سه گسل بزرگ در شمال(گسل شمال تهران)، گسل مرکزی(راندگی نیاوران) و گسل جنوبی(گسل محمودیه) و ... از منظر تاب آوری، جایگاه خاصی به منطقه یک شهرداری تهران داده است از این جهت نقش معابر منطقه در زمان بحران بسیار حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر سنجش و ارتقای تاب آوری شبکه معابر منطقه یک در برابر زلزله است. بنابراین به لحاظ هدف از جمله تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش انجام مبتنی بر رویکرد ارزیابی؛ شیوه گردآوری داده ها به شیوه اسنادی و به لحاظ نوعیت داده ها جزء تحقیقات آمیخته( کمی و کیفی) است. بر اساس شاخص های 21 گانه انسانی و وزن تلفیق شده آن ها در تعیین وضعیت معابر منطقه یک برای زمان بحران، بخش عمده ای از معابر مرکز منطقه دارای وضعیت نامطلوب و بسیار نامطلوب به لحاظ ریسک وقوع بحران هستند. در زمان وقوع بحران معابر مرکزی منطقه می توانند روند امداد رسانی را به کلی فلج نمایند. با توجه به نتایج تحقیق راهبردهایی مانند ایجاد کمربند شمالی منطقه یک و اتصال بزرگراه شهید بابایی به تقاطع بزرگراه چمران-یادگار امام و ... پیشنهاد گردیده است.
خلاصه ماشینی:
تحلیل فضایی نقش شبکه معابر در تاب آوری کالبدی شهر مورد مطالعه : منطقه یک شهرداری تهران 1 دکتر سیمین تولایی 2 دکتر احمد زنگانه 3 دکتر طاهر پریزادی 4 اصغر شکیبایی تاریخ دریافت : ١٣٩٧/٠٨/٢٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/١٢/١٥ چکیده شبکه معابر به مثابه شریان های حیاتی، بخش اصلی ساختار کالبدی سیستم شهری هستند که در مواقع بحران نقش بسیار موثری در امداد رسانی و ارتقای تاب آوری دارند.
در همین زمان و به دلیل بروز شواهدی از مورد پژوهی ها که نشان میدادند میان کنش با سیستم های انسانی، دلیل اصلی وقوع تغییرات پیش بینی شده در رژیم های اکوسیستمی است ، تاب آوری بر حسب بازیابی بوم شناختی (کارکردها، ساختار و هویت ) در حال حرکت به سوی الگوواره ای پیچیده تر بود (٢٠٠١,Scheffer et al ;٢٠٠٠ ,Wilson).
بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاب آور ساختن شبکه معابر شهری منطقه یک به عنوان یکی از مهمترین بخش های ساختار فضایی است .
٢- روش تحقیق با توجه به هدف اصلی رساله حاضر" سنجش و ارتقای تاب آوری شبکه معابر منطقه یک در برابر زلزله " است ، به لحاظ استراتژی تحقیق در حوزه پژوهش های پس کاوی قرار دارد.
در پژوهش حاضر به منظور تحلیل تاب آوری شبکه معابر ٢١ شاخص انسانی استفاده شده است .
Ecological and human community resilience in response to natural disasters.
22- Katarina Rus, Vojko Kilar, David Koren (2018), Resilience assessment of complex urban systems to natural disasters: A new literature review, International Journal of Disaster Risk Reduction ,31, 311–330.