چکیده:
هدف تحقیق حاضر، ساخت مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاهها است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات بوده که بر اساس شیوه نمونه گیری در دسترس، تعداد 112 نفر انتخاب شدند. پس از بررسی پیشینه پژوهش و مبانی نظری، فهرستی از مولفههای بین المللی شدن دانشگاهها انتخاب شده و برای تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونههای آماری قرار داده شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی حاکی از آن است که مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاهها دارای ابعاد 8 گانه(چشم انداز و سیاستگذاری بین المللی، فناوری های نوین اطلاعاتی، برنامه های درسی بین المللی، همکاری های علمی و تحقیقاتی بین المللی، رتبه بندی بین المللی دانشگاهی، اقتصاد دانش محور، خدمات آموزشی بین المللی، یکپارچگی با استانداردهای آموزشی بین المللی) است. مقیاس ساخته شده دارای روایی محتوایی و روایی سازه و اعتبار 94/0 است و در مجموع 60/78 از واریانس بینالمللی شدن دانشگاهها را تبیین میکند.کلید واژهها:بین المللی شدن دانشگاهها، سنجش، ساخت مقیاس
The purpose of this study is to build a scale for internationalization of universities. The research method was descriptive survey and the statistical population included all faculty members of Islamic Azad University of Mahallat Branch. 112 samples were selected based on available sampling method. After reviewing the research background and theoretical foundations, a list of internationalization components of universities was selected and statistical samples were provided to determine the validity and reliability. The results of data analysis using Factor Analysis Technique indicate that the scale of internationalization of universities with 8 dimensions (International Outlook, International Policy, Modern Information Technology, International Curriculum, Scientific Collaboration And international research, international academic rankings, knowledge-based economics, international educational services, integration with international educational standards). The constructed scale has a content validity and construct validity of 0.49, and a total of 78.78 out of the variance of internationalization of universities.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق : سؤال اول تحقيق ابعاد و مؤلفه هاي مقياس سنجش بين المللي شدن دانشگاهها چه هستند؟ بر اساس جدول زير، حداقل و حداکثر نمره براي بعد چشم انداز و سياستگذاري بين المللي ١٤ و ٣٣ با ميانگين و انحراف معيار ١٥/٦٤ و ١/٥٢، حداقل و حداکثر نمره براي بعد فناوري هاي نوين اطلاعاتي ٩ و ١٩ با ميانگين و انحراف معيار ١٣/٨٧ و ١/٩٨، حداقل و حداکثر نمره براي بعد راه اندازي برنامه هاي درسي بين المللي ٨ و ١٥ با ميانگين و انحراف معيار ١٤/٣٦ و ٢/١١، حداقل و حداکثر نمره براي بعد همکاري هاي علمي و تحقيقاتي بين المللي ١١ و ٢١ با ميانگين و انحراف معيار ١١/٥١ و١/٢٠، حداقل و حداکثر نمره براي بعد رتبه بندي دانشگاهي ١٠ و ٢٨ با ميانگين و انحراف معيار ١٩/٢٤ و ١/٧٦، حداقل و حداکثر نمره براي بعد اقتصاد دانش محور ٦ و ١٣ با ميانگين و انحراف معيار ١٥/٧٦ و ١/٤٥، حداقل و حداکثر نمره براي بعد خدمات آموزشي بين المللي ٨ و ٢٢ با ميانگين و انحراف معيار ١٦/٣٨ و ١/٥٨ و حداقل و حداکثر نمره براي بعد يکپارچگي با استانداردهاي بين المللي ١٢ و ١٧ با ميانگين و انحراف معيار ١٤/٣٣٢ و ١/٩١ بوده است .
مطالعه مؤلفه هاي ٤١ تا ٣٨، مشخص شد که دانشگاه براي بين المللي شدن بايد تلاش شود تا با اخذ گواهي ايزو ١٠٠١٥ براي ارتقاي کيفيت با استانداردها و شاخص هاي دانشگاههاي معتبر ٥٠ فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات مديريت آموزشي سال دهم ، شماره سوم ، بهار ١٣٩٨ جهاني، هماهنگي و انطباق سازي صورت پذيرد لذا عنوان بعد هفتم پرسشنامه مقدماتي بين المللي شدن دانشگاهها ، يکپارچگي با استانداردهاي بين المللي نام گرفت .