چکیده:
ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮاﺳﺎس ﭘﮋوﻫﺸﻰ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان اﺑﺰارﻫﺎ وﺗﮑﻨﯿﮏﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺳﺖ و ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺑﺎ اراﺋﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﮐﺎرﺑﺮدی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﺮﻋﺖ ﺳﺮﺳﺎمآور ﺗﻐﯿﯿﺮات در دﻧﯿﺎی ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐﻪ روشﻫﺎی ﻣﺘﺪاول ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺟﺰﯾﯽ ﺑﻮد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺴﺘﯿﻢ از ﺗﺠﺮﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﻢ وﻟﯽ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽﮐﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﺟﻨﺒﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ دارﻧﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺴﯿﺎر ﻋﻤﺪه و ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻤﯽﺗﻮان از ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮیﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻗﻀﺎوتﻫﺎی ﺷﻬﻮدی و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﻠﺴﻔﻪﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺗﻼﺷﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﺗﻬﯿﻪ ﻧﺴﺨﻪ دوم از آﻧﭽﻪ در ﻣﻐﺰ اﻧﺴﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻫﻮش و ﻧﺨﺒﻪ ﻣﯽﮔﺬرد ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ دارای درک ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ از اﻣﻮر اﺳﺖ و داﻧﺶ اﻃﻼﻋﺎت را ﺑﺎ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ در ﻫﻢ ﻣﯽآﻣﯿﺰد، ﺗﻐﯿﯿﺮات را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮده و ﺑﻘﺎی ﺳﺎزﻣﺎن در ﻋﺮﺻﻪ رﻗﺎﺑﺖﻫﺎ و ﮐﺸﻤﮑﺶﻫﺎ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮﻻت ﺳﺮﯾﻊ ﻣﺤﯿﻂ اﻓﺰاﯾﺶ رﻗﺎﺑﺖﻫﺎ و ﻟﺰوم ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﺳﻨﺠﯿﺪه ﺳﺒﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﺑﻨﯿﺎنﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﯾﺮ ﺣﻮزهﻫﺎی ﻋﻠﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺎزﻧﮕﺮی و اﺻﻼﺣﺎت ﻣﺘﻌﺪد ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﺤﻮﻻت ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪه در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻧﯿﺰ از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰارﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﻣﺪﯾﺮان در زﻧﺠﯿﺮهی ارزش ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﻪ ﺗﻌﺎﺑﯿﺮ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ ی ﺗﻌﺎﺑﯿﺮ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪاری رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﻧﻈﺎرت راﻫﺒﺮدی ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و ﻧﻘﺶ ﺣﺴﺎﺑﺪاری در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی راﻫﺒﺮدی اﺷﺎره ﻧﻤﻮد.
خلاصه ماشینی:
همچنين با تحولات بوجود آمده در محيط کسب و کار حسابداري مديريت استراتژيک نيز از جمله سامانه هايي است که با استفاده از ابزارهاي گوناگون ميتواند به تصميم گيري مديران در زنجيره ي ارزش کمک کند.
مديريت استراتژيک ، سود، حسابداري، ابزارها و تکنيک هاي حسابداري، ارتباط مقدمه حسابداري مديريت بطور برجسته برپايه يک رويکرد فني براي محاسبه هزينه ها بکار برده ميشود به تدريج به حسابداري مديريت يک رويکرد جديد با محوريت تصميم گيري اضافه شد که توانست به مديريت منابع کمک کند مديريت مدرن براي تجزيه و تحليل استراتژيک شرکت به اهداف و ابزارهاي حسابداري مديريت نياز دارد (جلالي فريز هندي، سيد حسين و شکيبا جمال آباد، غدير، ١٣٨٩).
بکارگيري اهداف و ابزارهاي حسابداري مديريت ميتواند ابزاري مفيد در دست مديران براي تحليل استراتژيک شرکت بکارگرفته شود استفاده از اين رويکرد استراتژيک ميتواند ازطريق برنامه ريزي و تصميم گيري بلندمدت تجديد شده سازمان را براي رسيدن به مزيت رقابتي پايدار کمک کند.
(eithaml,2000 slater&narver,1994;2 Foster,Gupta&Sjoblom,1996) حسابداري مديريت حسابداري مديريت ، يک سيستم اندازه گيري براي گرداوري اطلاعات مالي و عملياتي است که فعاليت مديريتي و رفتارهاي انگيزه اي را هدايت ميکند و ارزش هاي فرهنگي را که براي به دست آوردن هدف هاي استراتژيک سازمان لازم است خلق و حمايت ميکند( ,Ansari, S, Klammer ,Bell, J.
حسابداري مديريت عبارت است از فرايند تشخيص ، اندازه گيري، جمع آوري، تحليل ، تهيه ، تفسير و ارزيابي و کنترل داخلي فعاليت هاي سازمان براي تضمين و اطمينان از استفاده مناسب از سرمايه .