چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی معنا در زندگی و تحریفهای شناختی دانشجویان موسسه آموزش عالی آمل در سال 97-1396 انجام شد. روش: این تحقیق با رویکرد روش شناسی کمی در قالب یک طرح علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان موسسه آموزش عالی آمل در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش در مرحله اول شامل 141 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که در مرحله دوم با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و آزمون غربالگری آمادگی به اعتیاد 100 نفر با توجه به نمره آمادگی به اعتیاد انتخاب و در دو گروه افراد با آمادگی به اعتیاد بالا (45 نفر) و افراد با آمادگی به اعتیاد پایین (55 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد بین دو گروه افراد با آمادگی به اعتیاد بالا و پایین در معنای زندگی، حضور معنا، جست و جوی معنا (0/05> p) و تحریفهای شناختی (0/0001> p) تفاوت وجود دارد. بدین معنا که افراد با آمادگی به اعتیاد بالا از معنای زندگی، حضور معنا، جست و جوی معنا پایین تر و تحریفهای شناختی بالاتر نسبت به افراد با آمادگی به اعتیاد پایین برخوردار بودند. نتیجهگیری: میتوان گفت معنا در زندگی و تحریفهای شناختی از متغیرهای مرتبط با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان میباشند که باید در پیشگیری و درمان اعتیاد مدنظر باشند.
Aims: This study was performed aimed to evaluate the meaning of life and cognitive distortions in students of amol institute of higher education in 2017-2018.
Method: The research approach was quantitative methodology in the form of a causal-comparative design. The statistical population included all students of Amol Institute of Higher Education in the academic year of 2017-2018. The sample in the first phase included 141 undergraduate or masters students, in the second stage, using available sampling method and screening test readiness of addiction, 100 people were selected according to their score in readiness of addiction questionnaire and was studied in two groups of people with high readiness of addiction (45) and people with low readiness of addiction (55).
Results: Statistical analysis by multivariate analysis of variance showed that between two groups of people with high and low readiness of addiction have a significant difference in the meaning of life P= 0.027 (F = 5.07), presence of meaning P= 0.046 (F= 4.08), meaning search P= 0.048 (F= 4.01) and cognitive distortions P= 0/000 (F= 25/54).
Conclusion: can be said that meaning in life and cognitive distortions are one of the variables related to the readiness of addiction in students that should be considered in the prevention and treatment of addiction.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد بین دو گروه افراد با آمادگی به اعتیاد بالا و پایین در معنای زندگی، حضور معنا، جست و جوی معنا (٠٠٥>P) و تحریف های شـناختی (٠٠٠٠١>P) تفاوت وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضـــر با هدف ارزیابی معنا در زندگی و تحریف های شـــناختی در دانشـــجویان با آمادگی به اعتیاد بالا و پایین در بین دانشـجویان مؤســسـه آموزش عالی آمل انجام شــد.
میـانگین تحریف های شـــناختی در افراد با آمادگی به اعتیاد بالا کمتر بود (طبق دســـتورالعمل پرســـش نامه ی مورد اســتفاده در این پژوهش ، هر فردی که نمره ی بیشــتری را کســب کند، از تفکر مناســب تری برخوردار اســت و هر کس نمره ی کمتری را به خود اختصــاص دهد، از تحریفات شــناختی بیشـــتری اســـتفاده کرده اســـت ).
همچنین نتایج پژوهش های حجازی و همکاران (١٣٩٥)، حاجی علیزاده ، بحرینیـان ، نظیری و مـدرس غروی (١٣٨٨)، هـدایـت فر و محبوب (٢٠١٥)، زایناح ، روحانی، آســـماواتی، روزینی و فاطیما٢ (٢٠١٤) نشـــان داد درصـــد افراد مبتلا به تحریف شـناختی در بین گروه دارای ســوءمصــرف مواد بیش از گروه ســالم اســت .
این یافته در راســتای پژوهش های دیوســالار، آقایوســفی، رودباری و ســعیدی (١٣٩٤) و محمدنیا و مشــهدی (١٣٩٧) میباشــد که در پژوهش خود نشــان دادند بین معنا در زنـدگی با گرایش به اعتیاد رابطه منفی وجود دارد و معنای زندگی به عنوان ســـپری حمایتی در برابر گرایش بـه اعتیـاد عمـل میکنــد.