چکیده:
هدف این پژوهش ویژگی های روان سنجی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش بود. این پژوهش از نوع طرح های روش شناختی و توسعه ای است. نسخه دوم مقیاس سنجش هوش رینولدز دارای 8 خرده آزمون (4 خرده آزمون اصلی و 4 خرده آزمون غیراصلی) است که 5 شاخص هوش بهر و 8 نمره تراز ارائه می کند. پس از ترجمه و انطباق یابی های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیل ها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرتب شدند. سپس نسخه آزمایشی (100 نفر) و نسخه نهایی (150 نفر) با روش نمونه گیری هدفمند روی دانش آموزان با اختلال تحولی هوش اجرا شد. تحلیل های روان سنجی در حیطه اعتبار (تجانس درونی، دونیمه کردن، ضریب ثبات) و روایی (روایی همزمان، روایی تشخیصی) انجام شد. یافته ها نشان می دهند این ابزار در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش، از مطلوبیت روان سنجی برخوردار است و با توجه به اجرای سریع آن، می توان از آن بهعنوان ابزاری قدرتمند و مطمئن برای اهداف غربالگری، شناسایی و پژوهشی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
ويژگيهاي روان سنجي نسخه دوم مقياس هاي سنجش هوش رينولدز در دانش آموزان با اختلال تحولي هوش Psychometric Properties of the Reynolds Intellectual Assessment Scales(RIAS)- Second Edition in students with Intellectual Developmental Disorder ليدا تبياني نيان * Lida Tebyaninian کامبيز کامکاري ** Kambiz Kamkari مسعودغلامعلي لواساني *** Masoud Gholamali lavasani چکيده Abstract هدف اين پژوهش «ويژگيهاي روان سنجي نسخه دوم The Aim of this study was "Psychometric مقياس هاي سنجش هوش رينولدز در دانش آموزان با اختلال Properties of the Second Edition of the Reynoldsتحولي هوش » بود.
واژه هاي کليدي: ويژگيهاي روان سنجي، اختلال تحولي Keyword: Psychometric Properties, Intellectual Developmental Disorder, Exceptional هوش ، سنجش استثنايي، نسخه دوم مقياس هاي سنجش هوشي Assessment, Reynolds Intellectual assessment رينولدز scales ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * دکتري روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحـد علـوم و تحقيقـات ، گـروه تخصصـي روانشناسـي و آمـوزش کودکـان استثنايي، تهران ، ايران ** نويسنده مسئول : دکتري تخصصي روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي، استاديار گروه ......
Culture Faire Intelligence test 174 يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد که اين ابزار در کودکان با اختلال تحول هوش ، داراي مطلوبيت و مقبوليت روان سنجي بوده و از اعتبار و روايي بسيار بالايي برخوردار است .
Convergent Validity of the Reynolds Intellectual Assessment Scales (RIAS) Using the Woodcock–Johnson Tests of Cognitive Ability, Third Edition (WJ- III)With University Students.