چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اضطراب امتحان و هوش عاطفی دانش آموزان ابتدایی دولتی و غیرانتفاعی
ناحیه یک ساری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از جنبه روش
توصیفی از نوع مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان ابتدایی دولتی به تعداد ٨٠٠ نفر و
١٣٩٦ مشغول به - غیرانتفاعی به تعداد ٣٠٠ نفر ناحیه یک ساری میباشد، که در سال تحصیلی ١٣٩٧
تحصیل می باشند. با استفاده از جدول مورگان تعداد دانش آموزان ابتدایی دولتی و غیرانتفاعی بترتیب ٢٦٠
و ١٦٩ به عنوان نمونه براساس روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از
پرسشنامه های سیاهه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران ( ١٣٧٥ ) و هوش هیجانی بار- ان ( ١٩٨٠)
استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه ها در پژوهش حاضر بترتیب 0, ٩٤ و86,0 می باشد. داده ها با
استفاده ازآزمون تی و نرم افزار spss تجزیه وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین اضطراب امتحان
و هوش عاطفی در مدارس ابتدایی دولتی و غیر انتفاعی ناحیه یک ساری تفاوت معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف مقايسه اضطراب امتحان و هوش عاطفي دانش آموزان ابتدايي دولتي و غيرانتفاعي ناحيه يک ساري انجام شده است .
٢٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره پانزدهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * مطالعه توصيفي نمونه آماري با توجه به وضعيت سن جدول ٤-٢- توزيع فراواني و درصد افراد نمونه به تفکيک وضعيت سن (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ٤-٢- توزيع فراواني نمونه آماري از نظر سن (به تصویر صفحه رجوع شود) مقايسه اضطاب امتحان و هوش عاطفي در مدارس دولتي و غيرانتفاعي ناحيه يک ساري / ٢٣ داده هاي جدول ٤-٢- توزيع فراواني افراد نمونه از نظر سن نشان ميدهد.
اين يافته با نتايج تحقيق مجيدي، شهني ييلاق وحقيقي مبارکه (١٣٩٤) تحت عنوان رابطه علي هوش عمومي و هوش هيجاني با عملکرد تحصيلي با ميانجيگري اضطراب امتحان و سازگاري در دانش آموزان سال اول دبيرستان نشان داد که مدل پيشنهادي، برازنده داده هاست و مسيرهاي مستقيم از هوش عمومي به عملکرد تحصيلي و ٢٦ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره پانزدهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * سازگاري، مسير مستقيم از سازگاري به عملکرد تحصيلي مثبت و معني دار است .
فرضيه دوم : يافته هاي حاصل از تي نمونه مستقل نشان ميدهد که بين شدت اضطراب امتحان و هوش عاطفي در مدارس ابتدايي دوره ابتدايي دولتي و غيرانتفاعي ناحيه يک ساري تفاوت وجود دارد.