چکیده:
مالکیتهای فکری، از مهمترین و گاه، ارزشمندترین دارایی های هر موسسه تجاری می باشند و از سوی
دیگر، می توانند به عنوان حربه ای در جهت برتری جویی و قبضه کردن بازار توسط قدرتهای اقتصادی به
کار گرفته شوند. با پیشرفت فناوری و ظهور مالکیت های فکری مرتبط با فناوری های روز، کنترل، نظارت
و قانونمند کردن نحوه استفاده از این دارایی ها برای دولت ها و سازمان های مسئول، بیش از پیش دشوارتر
گردیده و نیازمند تحلیل و الگوبرداری از کشورهای پیشرو در این زمینه میباشد. باندلینگ
یا با هم فروشی محصولات دارای مالکیت فکری ثبت شده، از جمله روشهایی است که ،(Bundling)
در عین قانونی بودن در اکثر نظام های حقوقی، میتواند در مواردی، جنبه های ضدرقابتی و ضدحقوق
مصرف کننده داشته باشد. در این مقاله، از طریق بررسی پروندههای مهم بین المللی در زمینه باندلینگ، به
تحلیل های مختلف حقوقی در رابطه با توجیهات اقتصادی صاحبان مالکیت های فکری در به کاربردن
باندلینگ، پرداخته می شود.
خلاصه ماشینی:
باندلينگ (Bundling)، يا با هم فروشي محصولات داراي مالکيت فکري ثبت شده ، از جمله روش هايي است که در عين قانوني بودن در اکثر نظام هاي حقوقي، ميتواند در مواردي، جنبه هاي ضدرقابتي و ضدحقوق مصرف کننده داشته باشد.
باندلينگ و يا با هم فروشي، يکي از روش هاي بازاريابي است که ميتواند به صاحبان مالکيت هاي فکري، کمک شاياني در فروش هر چه بيشتر محصولات بنمايد، هر چند که امکان تخطي از قوانين مربوط به حقوق مصرف کنندگان نيز در اين روش وجود دارد.
طبق مدافعات انجام شده در دادگاه اتحاديه اروپا، شرکتي همچون مايکروسافت ، که داراي قدرت بسيار بالايي در بازار فروش نرم افزار است ، نميتواند از اين قدرت سوء استفاده کرده و Media Player را لزوما به همراه ويندوز عرضه کند.
از سوي ديگر، مايکروسافت ادعا کرد که نرم افزار Media Player، نوآوري چالش هاي حقوقي در استفاده از باندلينگ دو يا چند محصول داراي مالکيت فکري / ١٩١ جديدي است که با سيستم عامل ويندوز همخواني دارد و هر دو اين محصولات ، به عنوان مالکيت هاي فکري مايکروسافت ثبت شده اند.
اما همانطور که قبلا ذکر شد، سوء استفاده از مالکيت هاي فکري در باندلينگ کالاها در جهت بالا بردن قدرت در بازار فروش ، انحصار تلقي ميشود و ضد حقوق رقابت ميباشد.
S Department of Justice and the Federal Trade Commission, (April Anti-trust enforcement and intellectual property rights: promotingس ,(٢٠٠٧ innovation and competition, 104.
C. Cir. 2001) [15] Steven Anderman and Hedvig Schmidt, (2011), EU Competition Law and Intellectual Property Rights, OXFORD UNIVERSITY PRESS, 2nd ed, U.