چکیده:
ب
هدف پژوهش حاضر بررسی هنر درمانی بر پرخاشگری نوجوانان سواد آموز موسسه آموزشی امیدی دوباره
شهرستان لردگان می باشد. روش پژوهش حاضرء از نوع تحقیق نیمه تجربی با پیش و پس آزمون است. جامعه آماری
این پژوهش نوجوانان سواد آموز موسسه آموزشی امیدی دوباره شهرستان لردگان بود و از روش نمونه گیری در
دسترس ۴۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که از این تعداد ۲۰نفر به عنوان گروه آزمایش در موسسه آموزشی امیدی
دوباره شهرستان لردگان آموزش هنر درمانی بر پایه نقاشی دیدند و ۲۰نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.
سپس بسته ی آموزشی هنر درمانی با رویکرد نقاشی مارتین (۲۰۰۹) طی ۸ جلسه ی ۴۵ دقیقه برای گروه آزمایش
اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه پرخاشگری AGQ بود. پس از آموزش دوره هنر درمانی بر گروه
آزمایش دوباره از کلیه نوجوانان آزمون پرخاشگری به عمل آمد. در نهایت. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل
کواریانس نشان داد هنر درمانی بر سواد آموزان موسسه آموزشی امیدی دوباره شهرستان لردگان موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
در نهايت ، تحليل آماري با استفاده از تحليل کواريانس نشان داد هنر درماني بر سواد آموزان موسسه آموزشي اميدي دوباره شهرستان لردگان موثر بوده است .
رضايي و همکاران نشان دادند که نقاشي درماني در بهبود مشکلات رفتاري چون اختلالات برون سازي شده در دانش آموزان دبستاني مؤثر است (محمدي و رادين ، ١٣٩٦).
نتايج نشان داد مداخله ي هنر درماني با رويکرد نقاشي توانسته است تاثير معناداري بر نمرات پرخاشگري کلي، پرخاشگري رابطه اي، پرخاشگري کلامي بيش فعال آزمودني ها در مرحله ي پس آزمون داشته باشد ولي مداخله ي هنر درماني با رويکرد نقاشي تاثير معناداري بر نمرات پرخاشگري جسماني نداشته است محمدي و رادين (١٣٩٦)پژوهشي با عنوان اثربخشي هنر درماني برپايه نقاشي بر کاهش افسردگي، اضطراب و پرخاشگري در کودکان پيش دبستاني تعداد ٣٠ کودک انجام دادند.
در دو گروه کنترل و آزمايش قرار گرفتند و پس از اجراي هنردرماني بر پايه نقاشي بر گروه آزمايش نتايج حاصل از پرسشنامه به کمک آزمون تحليل کواريانس تحليل شد نتايج نشان داد هنر درماني 115 برپايه نقاشي بر کاهش افسردگي، اضطراب و پرخاشگري در کودکان پيش دبستاني اثرگذار است .
جدول ٣ : نتايج تحليل کواريانس جهت بررسي تاثير عضويت گروهي بر ميزان نمرات پرخاشگري (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به جدول (٣) مقدار سطح معناداري آزمون براي گروه براي متغير پرخاشگري (٠/٠٠١) کمتر از مقدار سطح معناداري است ، در نتيجه تفاوت بيان شده در فرضيه معنادار مي باشد، يعني تفاوت بين نمرات کنترل و گروه آزمايش بيان کننده آن است که نقاشي درماني بر پرخاشگري موثر بوده است .
نتايج نتايج حاصل از تحليل کواريانس نشان داد هنر درماني بر سواد آموزان موسسه آموزشي يادگيري اميدي دوباره شهرستان لردگان موثر بوده است .